Stagemomenten... 31/10/08 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van sfiej - WaarBenJij.nu Stagemomenten... 31/10/08 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van sfiej - WaarBenJij.nu

Stagemomenten... 31/10/08

Door: Sofie Geuens

Blijf op de hoogte en volg

31 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Hier ben ik nog eens...
Weer met een heleboel verhalen..

Onze stage begint echt serieus vlot te verlopen.
We weten al goed hoe we de jongens moeten aanpakken en hoe we ermee moeten omgaan.
Woensdag hadden we (ik en Emelie) bij Power smooth afgeproken om met Frank en Gea (vrijwilligers) daar een lekker broodje met een smoothie te eten en te drinken.
We hadden gezegd om, om half 2 daar te zijn. Zij vertrokken vanuit de andere kant van de stad omdat ze nog langs SPS moeten. ( Stichting Projecthulp Suriname).
Dit is een uitzendbureau voor vrijwilligers waar Frank en Gea die dag een toespraak voor de nieuwe vrijwilligers moesten geven.

Om 13.15u waren we klaar om te vertrekken. We hadden die dag enorm gestresst omdat we voor de huiswerkbegeleiding enorm veel papierwerk af moesten maken.
Toen ik onze verslagen aan Mverouw Sluisdom wou gaan afgeven, was ze net met 2 jongens aan het praten. Wat je praten kon noemen...
De twee jongens waren aan het vechten geweest en ze ratelden maar door elkaar om elks de schuld in elkaars schoenen te schuiven.
Ze hadden het ook nog over andere jongens.. die erbij waren en wisten hoe het was verlopen. J. Moest dan O en E roepen en zij vertelden hoe de ruzie was begonnen en hoe deze geeindigt was. J die ruzie had met N had naar N zijn mes uitgestoken.
Echt verschrikkelijk maar ook ergens wel zielig. J is namelijk een smal tenger ventje dat tegen N niets kon doen dan enkel zijn kleine zakmesje bovem te halen.

Mevrouw Sluisdom probeerde het op te lossen met te roepen dat ze beide naar de politie zou sturen en dat ze in een psychiatrische instelling thuis hoorde. Het waren de jongste jongens van het internaat.
Toen werd ook M erbij gehaald. Deze had tijdens het gevecht alles aan het filmen geweest. Nie normaaaal! Kunt ge het u al voorstellen? 2 jongens vechten, kleintje kan niks doen, iedereen staat er bij er wat mee lachen, woow sensatie, eentje is aant filmen en dan gaat de kleine zijn mes boven halen omdat hij niet wist hoe hij zich anders moest verdedigen en die krijgt dan alle schuld in zijn schoenen geschoven??

Man man ik was zo geschrokken.. Ik en Emelie willen dus werken rond conflicten, pesten en discriminatie. Dit zijn serieuse zaken die hier moeten worden aangepakt.
We hebben ook M. Tijdens het eten even buiten gehaald omdat we vonden dat hij ook moest aangesproken worden dat het niet kon. i.p.v. te filmen moest hij ofwel de twee uit elkaar halen of gewoon ons komen roepen maar het niet nog erger maken dan dat het al is.
We riepen M. De zaal uit en vroegen hem waar het filmpje was. Hij vertelde dat hij het had gewist. Ondertussen onderbrak Marijke ons (een collega) dat we M moesten laten voort eten omdat anders zijn eten vol met vliegen zat.
Amai seg ik en Emelie waren echt slecht gezind. We waren daar een jongen aan het sanctioneren en opeens zonder wat zij wist wat we aan het doen waren kwam ze er even tussen.
We hebben M verder gesantioneerd en laten verder eten.
Hierna hebben we Marijke ook erop aangesproken dat we wel M aan het santioneren waren. Ze vond het toch niet kunnen dat dit tijdens het eten moest.
Maar dit moest het wel, dan had hij dit maar niet moeten doen. We zeiden haar ook dat het voorval voor het eten is gebeurt en na het eten moesten we dringend weg want ondertussen was het al over half 2 en waren we al meer dan een half uur te laat bij Frank en Gea want we moesten ook nog een eind fietsen. Ze zweeg en begreep het wel denk ik.
Fieuw wat een dag... Even kunnen uitblazen bij power smoothie en een lekker broodje gezond met kip gegeten lekker seg eindelijk nog eens een echt broodje zoals bij ons.

Donderdag hebben we terug van 13u tot laat door gewerkt en hebben we smiddags Roti gegeten. Een collega van ons Rinette, zij die in het kantoor aan de administratie werkt, ging Roti maken.
Roti is een javaans gerecht en aangezien Rinette een javaanse vrouw is kon zij dit als de beste. Al het ander keukenpersoneel stond met ogen open te kijken hoe Rinette hen het voordeed. Andere dagen als het rijst met kip of vis is wordt het overige van de borden in een zakje gedaan voor de hond.
Maar deze donderdag kon het hondje op zijn tandjes bijten want iedereen had zijn bordje helemaal leegegeten en het zakje voor de hond was leeg.

Na het eten ben ik met Emelie inkopen gaan doen voor onze activiteit. We zouden van oud hout dat in het Internaat nog lag, memory maken.
We kochten vernis, verfborstels en een goede grote zaag. Er lagen wel 15 verschillende zagen en we kenden er niks van :). We besloten onze keuze af te laten hangen van de prijs en we namen niet de duurste maar ook niet de goedkoopste.

Terug op het internaat aangekomen zette we een tafeltje en wat kussens buiten en konden we er aan beginnen. Iedereen was heel gemotiveerd en begon een voor een te zagen en te schuren.. Enkele andere jongens vernisten de afgschuurde plakaatjes.
Terwijl eentje liep te zingen en eentje met zijn koptelefoon op het ritme van de muziek aan het bewegen was. De sfeer was echt gezellig.
Omdat we deze jongens toch wilde belonen omdat ze zo ijverig meededen liep ik met 1 jongen naar de winkel om de hoek, om een fles frisdrank te kopen.
We vroegen hen welke ze graag wilde, ‘ maakt niet uit Mevrouw’ riepen ze.
De jongens zijn zo blij met de kleinste dingen. Bij ons zou elke jongen een voor een roepen ik wil dat en nee ik wil dat. Erg eigenlijk vind ik. Maarja dat is nu eenaal een verschil in waarden en normen.

Nu is het ondertussen al vrijdag en deze avond ga ik met meisjes van ons huisje en meisjes van Emelie haar huisje naar een marktje ( met verschillende afrikaanse beeldjes, armbanden, kleedjes, spiegeltjes, doeken,souveniertjes en allerlei andere leuke dingen..) in de buurt.
Sommige zijn er gisteren al geweest maar toen kon ik niet omdat ik toen lang moest werken. Jammer, maar ik haal dat vandaag wel in :).

Morgen komt Brend yihaaaaaa!!! Tot mijn volgende berichtje..
Als je wil weten wat ik nog zo ga doen deze 2 volgende weken:
Zondag: met de boot dolfijnen spotten
Werken, Werken, en dan een 4daags tripje naar Brownsberg, Isa dau, Jaw Jaw en stoneeiland. Je kan het je voorstellen als een eilandje aan een rivier naar watervalletjes kijken en met een bootje varen en relaxen..en dan zullen we ook nog indianendorpjes bezoeken.
En volgende week ga ik op jeepsafari... Een beetje jaloers?? Haha

Dikke kus en vooral WARME knuffels want ik sta hier continue on fire haha..

Lieve groetjes
Sofie xxx




  • 01 November 2008 - 17:56

    Verhees:

    Heyhey missy

    Man man wan gevechte dare! Grellig, al een geluk da ge da hiere nog ni zoveel tegekomt! Ge hebt gelijk da ge dieje jongen gesanctioneerd hebt dieje da gefilmd heeft! Op wa trekt da nu?? En zo kenne we u ook eh: streng maar rechtvaardig! ;-)

    En de Brend gearriveerd! Da zal ook wel deugd doen voor u want ge zei daar nu toch al een tijdje! Een beetje qualitytime zal deugd doen! Legt dem maar is goe in de watte dare!

    ik ben ook stikjaloers da ge mee dolfijne ga zwemme! Echt da heb ik altij al is wille doen! Veel foto's trekke zou ik zegge!

    Allé madam, amuseert u met uwe brend en met de dolfijne, maar da zal wel lukke zekers!

    ciao amigo

    Greetzies vanuit het koude Geel -x-

  • 03 November 2008 - 11:28

    Benny:

    sofie! gij zijt verdomme toch me uw poepke in heel zachte boter gevalle zenne amai.. zoveel fijn dinges da gij moogt meemaken ginderachter! kzen echt wel jaloers.. dolfijnen spotten, al die feesjes, jeepsafari, .. moet echt zalig zijn :)
    amuseert u nog goe ginder!

    greetz van de almachtige

  • 06 November 2008 - 19:24

    Goofy:

    Hela meid

    Alles nog super precies ginder. Ben soms wel jaloers op jou, zeker nu ik elke dag moet gaan werken. Kheb zware ontwenningsverschijnselen :-)

    Voor de rest alles kits hier. Alé amuseer je nog en geniet van je tijd samen met de brend.

    Doei xx

  • 07 November 2008 - 10:48

    Huffeldepuk:

    Hye adjuiner, hehe amai die gevechten daar, grellige mannen daar. Seg alles goed ginder, hier is het maar koud zullen, vandaag laatste dag voor het verlengd weekend se, dan starten we pas woensdag terug mee school. Ga deugd doen, want ik zijn precies nog moe van de vakantie:). Seg en hoe is het daar met de brend? Goe zeker, seg mieke,ik ga zondag of maandag mailtje sturen he, want ik heb nog wel wat te vertellen. Ahja wa vonden van het filmpje? Grappig toch he:)

    Seg adjuiner, geniet van suri en van brend nog en tot 1van de dagen he!!!!!

    Knuffels en xxx uit het zonnige maar toch koude Geel
    xxx

  • 18 November 2008 - 10:03

    Manou:

    hey sofia, wanneer zit je is op msn? dan kan ik nog is me u babbele!! zo gaat dat zo moeilijk!!! en hoe was het met brend daar? da zal je wel deugd gedaan hebben!!! alé sofie amuseer je daar nog! je bent al in de helft dus nog even en je kan al terug komen xxxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2009

Dierentrip!!

28 December 2008

Pamboko..in het binnenland van Suriname..

16 December 2008

Bijna kerstmis..

02 December 2008

Nickerie en Bigi Pan..

25 November 2008

Wist je dat?

Actief sinds 01 Sept. 2008
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 24865

Voorgaande reizen:

13 September 2008 - 02 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: