Bijna kerstmis.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van sfiej - WaarBenJij.nu Bijna kerstmis.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van sfiej - WaarBenJij.nu

Bijna kerstmis..

Door: Sofie Geuens

Blijf op de hoogte en volg

16 December 2008 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,


Deze weken heb ik het druk gehad op stage. We regelden alles voor de kameroudsten, gaven Nederlandse les over drugs, huiswerkbegeleiding, maakte de regels van het computerlokaal op en deden verscheidene vergaderingen!! Maandag 14 december zal de opening van de bibliotheek plaats vinden. Ik ben erg benieuwd, de bibliotheek ziet er heel mooi uit en we hebben er ook hard aan gewerkt!

Op 13 december zijn we op trip geweest naar Babunhal.. een relax dagje aan de Suriname rivier! We hadden gelukkig goed weer want de laatste tijd regent het hier vanaf de namiddag tot in de avond. Het is nu regentijd en dan heb je bijna enkel in de voormiddag goed weer!
We hebben genoten van een gezellig dagje zonnen en zwemmen!
Ook zijn we met een groep naar een dorpje verderop gegaan. NewLombi Hier leefden de mensen net zoals in JawJaw op een traditionele wijze.. Allemaal hutjes naast elkaar gebouwd met verderop een schooltje. Naast de school zie je dan enkele knappe huizen waar de leerkrachten in wonen. Het verschil is echt groot als je er naast staat.

23 december ga ik met een jongen van ons internaat voor een klein weekje naar het binnenland met hem. Dan is het voor hem ook kerstvakantie en neemt hij mij en Emelie mee naar zijn dorpje Pamboko, deze is gevestigd langs de Suriname rivier. Lijkt me echt tof! Hij gaat ons dan voorstellen aan zijn familie en kleine broer en zusjes..
Dit is zo’n 4 u rijden met de bus en nog een 10 tal min met de boot!
Spannend hoe ze in het binnenland kerstmis vieren, ook zo eens iets anders hè!
Hoe het daar is en wat ik daar zal beleven zal ik jullie vertellen als ik eind december terug ben!

Nu maandag 14 december is de bibliotheek officieel geopend. Omdat de kerstvakantie in aantocht is had Mevrouw Sluisdom liever dat er geen boeken werden uitgeleend.
In de kerstvakantie zijn al de jongens naar hun familie en dus ook niet op het internaat.
We werden vandaag uitgenodigd door enkele collega’s, er zou 29 december een etentje plaatsvinden voor al het personeel van Zaailand. Dit begint rond 11-11.30u , jaja eten doen ze hier goed op tijd :)
In de avond zullen we waarschijnlijk Cato haar verjaardag gaan vieren want die is dan jarig!

Ik ga ineens vertellen wat ik die week erna nog zal beleven want mijn agenda is overvol geboekt tot half Januari! Als we terug komen uit het binnenland zullen we het druk hebben met feesten.. In Suriname wordt oudjaar wel 4 à 5 dagen aan een stuk gevierd! Woow seg ben echt eens benieuwd hoe dat hier ga zijn :) in the sunshine Nieuwjaar vieren!
Hierna gaan we op bezoek en overnachten we bij een collega van ons. Zij nodigt ons uit bij haar thuis en wilt lekker Surinaams en Javaans koken voor ons aangezien zij van Javaanse afkomst is! Allemaal leuke dingen om naar uit te kijken!

Vandaag hebben ik en Emelie het nog steeds druk gehad met het concept kameroudste. Het is soms moeilijk de jongens te bereiken. Ofwel zijn ze er niet, slapen ze , hebben ze geen tijd.. dus vandaag weer enkele individuele gesprekken gedaan! Fieuw.. Nu is het volgende probleem dat sommige jongens geen kameroudste willen zijn..daarvoor moeten we dan weer oplossingen voor gaan zoeken!
1 jongen wilde het enkel zijn als er een etentje aan vast hing haha grappig hoor!
Maar oké ze verdienen wel een beloning dus vonden we het nog geen slecht idee om met al de kameroudste iets leuks te gaan doen eind Januari misschien wel bowlingen met wat hapjes erbij ofzo ;)
Jaja Suriname heeft een bowling en best een knappe ook!
Verder hebben we nog een vergadering gehad met al de computerbeheerders en een uurrooster opgesteld voor wie wanneer beheerder zal zijn. Na de kerstvakantie zal ook de computerruimte eindelijk open gaan. Hier hebben we dan ook weer regels, contracten, afspraken voor opgesteld zodat alles “hopelijk” goed zal verlopen!
Zo dat was het weer voor deze weken!

Tot schrijfs ! Hopelijk want het begint af te korten…

P.S. de opening van de bibliotheek was toch al een succes.
Vele jongens kwamen een kijkje nemen en lazen verscheidene strips die we tentoonstelde.
P.S. Het is hier nog steeds 32 graden elke dag! Ik beleef de langste zomer van mijn leven voor de moment!
P.S we hebben een hondje op het internaat.. deze had heel de gang onder gepoept en wel 10 mensen zijn hierin getrapt. Natuurlijk moest ik hier toch hard om lachen al was ik er natuurlijk ook zelf ingetrapt :)..

Verder gaat alles super zijn gangetje en beleef ik echt een zalige tijd!

Dikke kus!
Sofie

  • 16 December 2008 - 19:30

    Chantal:

    Hey Sofie,
    Blij nog eens iets van jouw te horen, was wel lang geleden hé. Het doet me plezier dat je het allemaal zo tof vindt ginder. Inderdaad het begint stilaan af te korten...Nog een weekje of zes zeker! Amuseer u in het binnenland en vergeet uwe verjaardag nie te vieren hé!
    dikke kussen en tot binnenkort,
    Chantal

  • 19 December 2008 - 11:56

    Leen:

    Heeeeeey sofiaaaaa,

    Happiiiee birthday to yooouuuw!!!

    Hiep Hiep Hiep Hoooeraaa!!

    Viert da goe ginder, in het tropische paradiiijs, en ik gan u nog zien e maatje, want ik zen nog in het koude belgique a ge trug bent.
    Dikkeee feeest!!! Toooot daaan!!!

    xxxx

  • 19 December 2008 - 13:53

    Charlotte:

    helloowkes!!!!!!

    Morge is het gewoon uwe birthday( als ik er nie naast zit)22 jaartjes!!!!
    Gelukkig verjaardag (voor ik het vergeet).Amuseert u super hard, da ga zeker geen probleem zijn lees ik op uwe blog. De mensen ginder kunne er precies wel iets van.
    Vandaag is het weer hier eidelijk nog is goed. de zon schijnt!!!!! Daarom dak menne car een goei wasbeurt heb gegeven. NU blinkt em zenneuh!!!!!
    Sofia amuseert u nog want voor da ge het weet bende terug in dit kleine landje heeeee
    saluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu
    xxxxxxxxx

  • 20 December 2008 - 17:09

    Joke:

    Heeeeeey witte kop!!!
    HAPPYYY BIRTHDAY TO YOU, HAPPY BIIIRTHDAY!!!
    Jihaaaa, Fieke!! Bouw ginder maar een vet feestje!!
    GE hebt het verdient, ge wordt maar één keer 22 jaar!!
    Ma uw kinderstreken mag je nog steeds niet verliezen éh ;-)
    Ge hebt ginder al heel wat bereikt, al uw werk kunt ge nu echt gaan realiseren en uitproberen, dus bent maar fier op uw prestaties!!!
    Viert ze nog goed ginder!!!
    Ook de groeten van Wim natuurlijk, en nog 22 pitsen in uw sharapova poepeke éh!!
    doehoeiiii
    xxxxxxxxxxx

  • 21 December 2008 - 18:53

    Wim (Van De Reyd):

    Hej Sophie,

    zo te lezen heb je het goed naar je zin daar aan de 'andere kant van de wereld'! Bij deze wou ik u nog ne hele gelukkige verjaardag toewensen. Da zal wel geen probleem zijn denk ik met die tropische temperaturen daar. En wij maar bevriezen hier :-)

    Doe het daar nog goed en tot de volgende eh xxx

  • 22 December 2008 - 23:58

    Sofie:

    Dag allemaal,

    Bedankt voor al jullie lieve berichtjes hier op mijn blog! Echt leuk!
    Chantal: Ik heb mijn verjaardag super gevierd en heel lekker gegeten, echt iets voor jou!
    Leen: thx mateke! Hopelijk komt het allemaal in orde met jou buitenlandse stage?
    Charly: heeel juist 22! Wel raar hier int zonneke te zitten.. en amuseren lukt me zeker hoor!
    Jowko en Wim ;): Bedankt! Die kinderstreken die krijg ik nie weggewerkt ;)!Tropisch is het hier nog steeds.. toch nog 30 graden elke dag :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2009

Dierentrip!!

28 December 2008

Pamboko..in het binnenland van Suriname..

16 December 2008

Bijna kerstmis..

02 December 2008

Nickerie en Bigi Pan..

25 November 2008

Wist je dat?

Actief sinds 01 Sept. 2008
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 24857

Voorgaande reizen:

13 September 2008 - 02 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: