Nickerie en Bigi Pan.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van sfiej - WaarBenJij.nu Nickerie en Bigi Pan.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van sfiej - WaarBenJij.nu

Nickerie en Bigi Pan..

Door: Sofie Geuens

02 December 2008 | Suriname, Paramaribo

Hallo bakra's (blanke mensen) ,

Dit weekend besloten we naar Ellen in Nickerie te gaan. Haar vriend is net 3 weken hier geweest en deze vertrok vrijdag weer naar huis.
Ellen is vaak in Paramaribo geweest en ook die vrijdag zou ze dan terug naar Nickerie gaan.
Het was voor haar ook leuk deze rit van 4 uur niet alleen te moeten maken.
We spraken af bij de busjes richting Nickerie. We moesten eerst door de stad nog een stukje wandelen en stopte natuurlijk ook even langs de smoothie bar!
Met een lekkere smoothie de bus op en daar gingen we!

Busje boem vol gepropt..iedereen had wel wat tassen bij zich en dus was het ook wat benauwd. Zeker omdat het buiten ook weer heel warm was en het zonnetje brandde op ons busje.
Wat zag ik onderweg naar Nickerie?
- een sinaasappelboom, een bananenboom, niet overdreven maar toch wel 80 kraampjes waar ze fruit en groenten verkochten zoals pepers, aubergine, appelsienen, bananen,…, van krotjes tot villa’s, heel veel platteland, beekjes, honden die er net als geplukte kippen uitzagen, bordjes met ‘slachtkippen te koop’ enz..
Ik genoot enorm van het uitzicht en probeerde ook wat te slapen omdat het toch wel best lang was.

Aangekomen in Nickerie stapte we uit aan een klein tankstation waar we enkele mannen op een bankje zagen zitten. Deze 3 mannen zouden onze gids zijn voor de volgende dag en nacht in bigi pan. We zouden eerst naar bigi pan gaan en de dag erna zouden we dan Ellen haar huisje en stageplaats bezoeken.
Bigi Pan ligt in het kustgebied van Suriname in de districten Nickerie en Coronie. Het is een groot moerasachtig gebied (voornamelijk mangroven bomen) dat wordt geroemd om de vele bijzondere vogelsoorten die hier verblijven (o.a. de rode ibis, visarenden, moerasduif en ijsvogels).
We namen de korjaal ( boot uit hout) waar we al ons gerief, eten, cd-speler, muziek in meenamen richting bigi pan.
Onderweg kwamen we verschillende vogels tegen en enorrrrm veel kaaimannen (soort krokodil) woow echt het was zo prachtig om dit allemaal te zien!
Onze gids stelde voor om een kaaiman te vangen! We vonden dit allen erg spannend en lieten hem mooi zijn gang gaan.
Hij nam een grote stok met een koordje aan dat er als een cirkeltje aan vastgebonden was. We vaarden stilletjes door het kreekje verder tot we een grote kaaiman aan de kant zagen liggen. Onze gids nam het cirkeltje en sloeg het rond de kop van de kaaiman. Het was echt fascinerend maar beangstigend tegelijk want de kaaiman begon enorm te spetteren. Maar onze goede gids had er namelijk veel ervaring mee en in een wip en een flip was die kaaiman zijn bewustzijn verloren en namen we hem op onze schoot voor mooie foto’s.. Iedereen gaf de kaaiman door om één voor één hem te voelen en te bekijken tot op een gegeven moment de gids hem niet meer kon houden omdat hij zo enorm was.
Hij besloot dan maar deze terug in het water te laten en een volgende te vangen, eentje die wat kleiner was..
( zie zeker naar de foto’s want dan kan je, je pas echt inbeelden wat ik allemaal heb meegemaakt)

We vaarden dan weer verder tot we uit het kreekje waren en weer op de grote Surinamerivier terecht kwamen. In de verte zagen we 3 ‘huisjes’ ‘hutjes’ ja hoe moet je zoiets noemen :) in het midden van de rivier! Daar zouden we overnachten! Het eerste en primitiefste huisje dat we tegenkwamen werd het onze! Het was echt super om dit mee te maken.
Met zen alle begonnen we de groentjes schoon te maken en de rijst te koken.
Onze gids zorgde voor het bereiden van lekkere kip!

Hierna zorgde een andere gids weer voor een goei muziekske en hup we waren klaar om een hele avond te dansen en te shaken. De man van het hutje aan de overkant (best wel chique huisje was dat) die kwam met ons mee feesten. Hij was de wachter van het chique huisje en hij zit van s ‘morgens tot in de avond voortdurend alleen en eenzaam op het water als er geen toeristen of vissers hem kwamen bezoeken. Deze eenzaamheid was duidelijk te merken aan de hoeveelheid drank hij telkens weer dronk. Hij was super dronken en op het begin was het wel best akelig want hij vertelde enorm veel maar het sloeg telkens nergens op.
Het ging over God is boven, mijn vrouw is boos en nu moet het regenen.. Best wel grappig op den duur :)

Toen het tijd werd om te gaan slapen hingen we onze hangmat buiten om na een vermoeiende dag hopelijk goed te kunnen slapen. Wat natuurlijk bij mij niet het geval was.. het lukt me echt niet om goed te slapen in een hangmat.. Ik was zo blij toen ik in de ochtend de zon zag opkomen :)

De volgende dag kregen we van de man (de wachter) nog een hele rondleiding in zijn chique huis waar hij alles wat hij in zijn kleine kamertje had bovenhield.
Dit ging van een accordeon tot een speelgoedtelefoon. Best hilarisch!
Toen we daar vertrokken met de boot weer richting het vaste land Nickerie begon die man ons nog na te zingen ‘In de Sahara tussen de kamelen…’ Jaja ocharme hij voelde zich toch echt niet goed daar denk ik..

Toen we aankwamen aan Ellen haar huisje, hebben we allen onze tassen weggezet en zijn we naar het centrale marktje van Nickerie geweest. Dit was een heel gezellig klein marktje waar ze verschillende producten verkochten zoals verse vis, vers fruit en groenten, rijst, kruiden,…

Toen het weer tijd was om iets te happen hebben we lekkere croque monsieurs gebakken bij Ellen thuis en hebben we daarna even platte rust gehouden. Ellen doet stage bij personen met een handicap (Het zuster dankerscentrum) en zij woont op het terrein waar ook haar stage plaats vindt. Het is een klein gezellig en modern huisje waarnaast een questhouse stond. Hier konden wij de nacht doorbrengen voor een klein bedragje dat naar het Zuster dankerscentrum ging.

Na onze platte rust besloten we van de rust en de zonsondergang te genieten aan de zeedijk van Nickerie en hierna lekker te gaan uit eten. We aten allen lekkere nasi en bami en wandelen voldaan naar ons bedje om weer te gaan slapen :) Ja het was best een vermoeiend maar wel een super tof weekend!

Nog even iets over mijn stage die nu ook heel goed verloopt!
Ik en Emelie zijn nu volop bezig met het opstarten van de computerruimte. Vooraleer deze kon opengaan moesten we enkele jongens hebben die deze zouden willen beheren en hier in staat voor zijn.
We hebben van de 80 jongens een 10tal eruit gekozen die deze opdracht verantwoordelijk zouden kunnen uitvoeren.
We maakte een contract op, regels en voerden een vergadering.
Nu moeten enkele jongens nog een training krijgen over hoe je met een computer te werk gaat. Sommige jongens hebben dan ook nog nooit achter een computer gezeten dus Gea en Frank hebben weer wat extra werk. ( vrijwilligers die computerlessen geven)

Vanaf deze week zijn we dan gestart met per kamer (14 kamers) een kameroudste( die de verantwoodelijkheid heeft voor zijn kamer) aan te duiden. We gaan per kamer elke student anoniem laten stemmen en met de persoon die uit de bus komt een gesprekje voeren en overleggen met Mevr Sluisdom of deze in staat is om kameroudste te worden.

Verder zijn we ook bezig met een enquête over wat de jongens nog graag zouden willen op het internaat en welke uitstap ze nog eens graag zouden willen maken. We gaan overal wat prijzen vergelijken zodat we met ons spaarspotje ook aan de slag kunnen gaan!

Zo dat was het zoal van de voorbije weken!

Tot schrijfs!
Kus en Knuffels
The white Surinamier!

• 02 December 2008 - 17:08

Vereniging AANEEN:

BestE Sfiej,

Wat leuk dat je het zo naar je zin hebt in Suriname.
    Kijk ook eens op www.verenigingaaneen.nl , zeker als je terug bent in NL,
    groeten,
    AANEEN.

• 04 December 2008 - 11:37

Karin :

Hallo Sofie ,

Alles PRIMA ginder TOF ZEG ! En zeer mooie foto's.
    Hier is het op het moment aan sneeuwen pfffff ..
    In weekend gaan we het ticket van ons Leen vastleggen ja ze komt U achterna !
    Groetjes vanuit Westerlo en dikke kussen xxxxxxxx
    Karin en familie

• 04 December 2008 - 17:58

Verhees:

Hellow crocodile Sofie! ;-)

Manman, echt ongelofelijk wa ge dare allemaal doe! Wie kan der da hier in geel zegge da ze ne kaaiman hebbe gevange!! Echt kpeins da ge de enige zei!

Ik vindt het ook echt chapeau wa de jullie daar allemaal voor die kindere doen! Eerst een bibliotheek, nu een computerlokaal! Gelle zorgt er echt voor da die kindere ook nog kans hebbe op ne schone toekomst en da ze ni met een fruitkraam moete beginne zoals er daar al zoveel zijn, aan uw verhale te leze!

Uw leve daar leest echt als ne film, kaaimanne vange, slape in een hut op het water,...

Allé madam keep up the good work dare maar vergeet vooral ni te geniete van alles wa da ge dare nu meemaakt, ma da zal wel geen probleem zijn u kennende!!

Ciao blondie

-x- Verhees

• 04 December 2008 - 18:00

Verhees:

Ah ja, als ge nog is ne kaaiman vangt eh, maakt der dan een mooi sjakoske van voor mij as ge wilt; ideale souvenier!! ;-)

Graptje eh madam, ik zou geen beeste wille kwaad doen, ma tzou toch een schoon sjakos worde! :-)

Greetzies

• 07 December 2008 - 15:01

Joke:

Hoipipeloi!!
    Die Sofie, amai een heel weekendsurvival expeditie achter de rug!!
    Ik zou zeker en vast heeel graag de foto's zien mee de kaaiman die jullie gids heeft gevangen, maar ik zie precies weer nie dadelijk de link naar de pic's!
    Verder hebt ge het daar blijkbaar nog super naar u zin!!
    Gaat ge niet kei lekker kunnen koken met bami, rijst en kip enz.. want dan mag je hier wel is een proevertje komen doen!
    Hier is sinterklaas gisteren geweest!
    Komt dieje goede sint in suriname ook?
    Kheb dit jaar zwarte piet mogen spelen voor de oudjes. Mijn eerste ervaring als piet is binnen se :-)
    Sofieke, doet gij ginder nog maar superveel ervaringen op!!!
    Het moet een zalig gevoel geven, die jongeren ginder zo blij te kunnen maken!
    Geniet er nog van!!
    doehoeeeii fia!!
    Vele groetjes!!

• 07 December 2008 - 16:27

Charly:

heeeeey sofia!!!!!!

Alles gaat precies goed ginder. Ge hebt volges mij al heeel veeeeeeel schone dinge gezien!!!!
    Ik ben weer jaloers.

Gistere was het mijne birthday. Yepyepyepyep 22 jaar. We zijn gaan eten in het bourgondisch huis lekker! Ik vond het wel spijtig da ge er nie bij waart. Ma ik weet wel da gij op een betere plek zit za :) :) :)
    Nu ga ik u fotokes is bekijken (als da lukt tenminste)
    tot binnekort
    groetjeeeeeeees

• 09 December 2008 - 19:03

Cindytjeuuuuhhhhh:

hey sofieke, men eerste ''reactie'' voor u, ginder ist precies wel tof, en kaaimanne hallo krijg al bang vanop menne stoel haha, mja hier hee get dus gesneeuwd ma da wete precies al,en sinterklaas ma da wette ok, charlotte hare verjaardag wette ok,ja dan kank ni mer veel zegge e , en jajaj kben nog altij an men opleiding bezig((cindy de strever)), en merci ver tberichtje op menne facebook e ,we beginne u hier wel te misse ma amuseert u ginder nog kei goe want ge ga terug zen ver get beseft xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx