Een waanzinnig tripje naar de JUNGLE!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van sfiej - WaarBenJij.nu Een waanzinnig tripje naar de JUNGLE!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van sfiej - WaarBenJij.nu

Een waanzinnig tripje naar de JUNGLE!!

Door: Sofie Geuens

Blijf op de hoogte en volg

28 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Hallo mi goedoe! (dag men lieve mensen/schatjes allemaal hetzelfde hier in Suri :))

Hier ben ik weer! Het heeft even geduurd maar het vergt wel even wat tijd om verhaaltjes neer te schrijven!
Effe denken..

Okééé Vrijdag hadden ik en Emelie feestje met Mevrouw Sluisdom en nog 2 andere collega’s.
We vertrokken vanuit Zaailand met de taxi samen met Sluisdom en stopte onderweg om 1 collega op te halen.
Toen we op het feestje aankwamen, was er lekkere drank en hapjes!
Er werd een toespraak gehouden over SPS.. Toen we aan het luisteren waren zagen we opeens Julia naar ons toe wuiven. Ook een collega van ons die iets later was en bij ons wou komen zitten :)
Het was een feest omwille van Stichting Projecthulp Suriname die hun nieuwe kantoor opendeden.
Dit is een vrijwilligersvereniging waar 2 vrijwilligers van op Zaailand werken nl Frank en Gea. Na enkele speeches konden we genieten van Surinaamse hapjes.
Het was een heel gezellige dag geweest!

Toen we thuis aankwamen was Ellen vanuit Nickerie (4 u in de bus) al aangekomen!
Het was echt fijn om haar nog eens terug te zien, jammer dat ze zo ver van ons zit!
Maar we gaan zeker ook nog eens met zen alle naar Nickerie om haar te bezoeken!

We spraken met al de anderen af om, om 19.00u te gaan eten bij Mix Food!
Bij mix food aangekomen, een creools restaurantje waren er al verscheidene gerechten op.
Daar we met zo’n grote groep waren, wilden ze voor ons wel nasi bijmaken. Dus dit deden ze en hebben we weer lekker gesmuld van nasi en bami met vis of kip!
De volgende morgen moesten we al om half 7 klaarstaan in het centrum bij het bureau van trips, dus besloten we maar in ons bedje te kruipen.

Berg&Dal

Met het busje vertrokken we naar Berg&Dal.. 2, 5 u in een busje langs een heeeel harde bruin/rode hobbelweg. Na een half uurtje rijden kregen we al een broodje met frisdrank of koffie.
Verder op de weg leek deze zo smal en onze bus rammelde zo hard dat ze precies elk moment uiteen kon vallen. Ik voelde me ook misselijk door al dat geschok van door de gaten te rijden. of had ik nu gewoon honger? Ik wist niet goed wat ik voelde in mijn buikje, toch maar misselijk denk ik want we hadden net broodjes gekregen!
Maar goed we hadden het gehaald!
Aangekomen, konden we onze ogen niet geloven. Echt zooo mooi!
Een prachtig uitzicht over de Surinamerivier, hutjes, surinaamse huisjes…
We mochten onze rugzakken in een hutje zetten waar we ook konden smullen van een lekker stuk watermeloen waar onze gids voor gezorgd had.
We besloten om als eerste de kabelbaan te doen! We kregen een helm, een speciale handschoen en werden goed vast gehangen aan verschillende gespen.
Aan 2 bomen hing een kabelbaan van 2 meter, waar we eerst moesten uitproberen en ons de techniek werd uitgelegd. Hoe we moesten afremmen, waar we onze handen moesten opzetten, hoe we onze benen moesten houden,enz.
Na dat iedereen dit had uitgetest vertrokken we richting het bos. Eerst deden we 9 verschillende kabelbanen van platform naar platform, de ene al wat sneller als de andere en wat hoger of wat langer, dit bereide ons dan voor op de grote stap: over de Surinamerivier :)
Het was best soms wel beangstigend maar doordat we goed werden voorbereid, was iedereen klaar om over de Surinamerivier te zweven!
Deze ging heel snel, en onder ons zagen we verschillende kano’s varen die naar ons aan het kijken waren! Het was wel grappig, ze juichten ons echt toe.
Toen ik fier aan de overkant was geraakt, gingen we met een bootje terug naar de overkant van de rivier!

Hierna gingen we kajakken over de surinamerivier. Ik ging samen met Lore in een bootje!
( Ik denk dat zij dit ook nooit van haar leven nog doet, met mij in de kajakboot)
Haha dat was dus niks voor mij, ik had pas op het einde door hoe je moest keren :) maar goed we hebben toch gelachen en het was plezant!
Eerst vaarde we stroomafwaarts, we moesten niet veel doen want we gingen zo ook vooruit. In het midden van de rivier konden we er even uit om te zwemmen.. (met een zwemvest uiteraard) Het was ook belangrijk dat je geen wondje of in je maandelijkse periode was want dan mocht het niet. Er zaten onderaan piranha’s en die komen op bloed af hè ! Verder zwommen er ook nog anaconda’s onderaan het water? Kunt ge het u al voorstellen? Onze kajak gids had er al 1 van 14 meter gezien, en wij zwommen in dezelfde rivier? Ochja als je maar bleef bewegen was het allemaal niet erg vertelde hij ons!
Het water was wel lekker verfrissend want het was wel weer 36 graden!
Toen we weer in onze kajak gingen, vaarden we verder tot aan een dun smal kreekje , waar we als het goed was kaaimannen konden zien. Als stille muisjes vaarden we door het kreekje door met de hoop een kaaiman te kunnen zien. Onze kajakbegeleider zou hem dan voor ons vangen. Langs takken door, boomstammen in het midden van de kreek vaarden we door knalgroen water..net in de jungle! Ik had de hele tijd het gevoel dat er een krokodil ons van onze kajak zou duwen.. ( Ik zie wat te veel films denk ik :) ) We genoten van het prachtige uitzicht. De gids vertelde ons ook dat hij sinds deze 6 maanden dat hij hier werkt (Berg&Dal is nog maar 6maanden open, hebben wij geluk seg) een poema had gezien in de bossen langs de Surinamerivier.
Na enige tijd en nog altijd zonder vangst keerden we terug om naar de Surinamerivier.. spijtig genoeg hadden we geen kaaiman gezien! Echter was het wel stroomopwaarts dus best wel zwaar en vermoeiend!
Terwijl onze gids ons eten al aan het klaarmaken was besloten wij nog even wat te ‘baden’.
Zwemmen mocht niet omdat er onderaan een heel sterke stroming in het water zat, wat wel gevaarlijk was.
We kregen lekkere rijst met kousenband en kip voorgeschoteld.
Ook kregen we rustig de tijd om wat te relaxen en van onze dag te genieten!

Als laatste activiteit gingen we nog een wandeling maken op de blauwe berg,waarbij we er van de enthousiaste gids nog enkele verhalen bij kregen verteld. Hij vertelde allerlei verhalen over de tijd van de slavernij en hoe hij zelf in Berg & Dal was opgegroeid.
We kregen een grote bamboestok die ons hielp de berg te beklimmen. Na even klimmen stopte we aan een groot gat in het midden van de pad. Dat waren hollen van ratelslangen dus het was niet slim met je stok er in te duwen want dan kwamen ze naar boven?
Ik stond net voor zo’n HOL en dan hoor je zoiets? Ik hield mijn stok stevig vast en in mijn gedachte hoopte ik dat we zo sneeeeel mogelijk verder gingen :)
Na een lange spannende en toffe dag vertrokken we weer met de bijna uiteenvallende bus richting Paramaribo!
Iedereen was doodmoe maar toch hadden we nog zin om lekker te gaan eten, dus besloten we de taxi te bellen en ons naar de optimist te brengen.
Een lekker restaurantje waar je aardappelen, frietjes met steak kon eten!
Na een super bangelijke dag kropen we allemaal vroeg in ons bedje.

Doeikes!
Kus Sofieke ( mijn collega’s vinden me net een poppemieke en vinden mijn haren superongelooflijk mooi, ze willen er constant aankomen? Maakt dat mee seg! Iedereen schat me dan ook 16 jaar :))

Vanuit het warme gastvrije Suriname!

P.S ga zeker nog eens kijken op http://www.picasaweb.google.com/sofiegeuens1
Ik heb er weer een hele lading nieuwe foto’s op gezet :)


  • 28 Oktober 2008 - 12:46

    Poet:

    Eeeeyy trollemaans,

    Actie in Surie, nie slecht!! Seg dat bevalt u daar precies wel he daar aan de andere kant van onze bol. Hier is het momenteel heerlijk herfstweer, met de nodige buien en zonnestraaltjes tussen de kale bomen. We zijn gisteren met ne man of 6 naar de cinema geweest, de nieuwe Belgische film Loft gaan bekijken. Tis ne winner, echt!! Tegen dat jij terug bent zal hij al wel op dvd zijn. We hebben samen met de VZW vorige vrijdag ons fuif gegeven in Holvenia genaamd WTF, what the fuck! Uwe brend is ook een kijkje komen nemen. Het was zeker en vast een succes jammer dat je er nie bij was om mee te shaken!! ma da hale we wel in als ge terug bent he!! Seg meid ik ga u echt is een mailtje sturen he maar heb het zo ongelooflijk druk nu ik samenwoon en veel moet werken in Mol!! Maar het g

  • 28 Oktober 2008 - 12:49

    Poet:

    godfer hem op een verkeerd knopke geduwd ma was nog nie klaar!! Ma het ga dus super super goe tusse mij en Thomas, echt een zalig ventje!! ma ik ga nog wel wa in detail treden in mijne mail!! seg vwiendinneke de balle, ik gaan ne siesta houden se!! hou je haaks en take care!

    dikke bees from poetmees
    xxx

  • 28 Oktober 2008 - 14:40

    Chantal:

    Hey Sofie,
    Amaai da was weer een hele belevenis...Geniet er maar van zalle! Mooie foto's ook, dan kan je het van op afstand ook beter voorstellen hé hoe het er ginder allemaal uit ziet.
    De rest vertel ik u wel in de volgende mail hé.
    Groetjes en dikke kus,
    Chantal

  • 29 Oktober 2008 - 18:24

    Verhees:

    Dag m'n Surinaamse barbie ;-)

    Seg gelle doe daar precies ni anders dan feeste en lekker ete! Zelfs steak met frietjes begot!!ik had beter meegegaan ja! :-)

    Wauw madam en in water gezwomme waar piranha's inzitte, show! Das ni iets wa da ge elke dag kunt meemake! Ik denk echt da de natuur daar kei mooi is aan uw foto's en omschrijvinge te zien! Dus als ik volgend jaar ofzo naar Suriname wil, dan pak ik u mee als gids eh! Zoekt daar al maar is een mooi hotelleke voor mij, liefst met niet te veel beesjes in de kamer en kortbij da restaurant waar ge steak kunt ete! ;-)

    hier in Geel heeft het voor de eerste keer gevroore! Koud koud koud, gij zult u da waarschijnlijk al ni meer kunnen voorstelle da koud weer! Dus bereid u maar voor op de terugreis, da wordt afzien!

    Allé madam, tot schrijfs maar weer eh! Het amusement ginder nog, ma daar twijfel ik ni aan!

    Greetzies

    Verhees -x-


  • 29 Oktober 2008 - 22:26

    Nela:

    hey meisje,
    wat een avontuur joh!!
    en wat lees ik... heb jij kousenband gegeten?, en wie lachte mij een paar maanden geleden uit? toen ik daar over had!:-), vond het fijn maar ook heel aardig om je gisteren te horen en te zien!!
    we mailen snel weer!!
    kus, Nela

  • 30 Oktober 2008 - 13:08

    Huffeldepuk:

    Hey Barbie,
    Das echt verhees, grappig om te horen! Seg meid, kei show aventurekes daar en met al de gefeest daar, kben echt jaloers! Ik hem nu ok wel een weekje vakantie maar met overdag 6 graden en s'nacht -3 kan ik ni echt een tuinfeestje of bikini aandoen brr.. Super gewoon, om het allemaal te kunnen volgen via de site, al maar goe da we zo nog contact kunnen houden want amai, tis toch lang hoor 5 maanden. Seg adjuiner, ik heb da program voor te telefoneren geinstaleerd he, dus doe maar is een belleke :) En straks mailleke checken e, ik heb nog wel wa te vertellen!:). Hou je goed he meid, en verwelkomt de brend maar met open armen :) tzal je goed doen om hem daar te zien! Amuseert u maar. Ja en adjuiner twas echt ne goei film, zullen wel is op dvdke zien als ge terug bent!!!

    Slauter meid!!
    dikke kus
    huffel
    xxx

  • 30 Oktober 2008 - 19:49

    Joke:

    Heeey Geuens!!!
    Ik ben onder de indruk ze manneke!!
    In ne rivier zwemmen me phiranna's en van die anaconda's dat ge dat durft!! Brr...
    Ge hebt u grenzen duidelijk verlegd!! Dat moet een zalig gevoel geven! Ik vind u foto's ook heel mooi, ge straald echt vind ik!
    Nu binnenkort uwe sjoe nog en het is in de sjakos!
    Echt knap dat ge het hebt gedaan, het lijkt me daar ene grote gezellige girls holiday op sommige foto's!
    Ge gaat het nog moeilijk krijgen denk ik als die 5 maanden bijna om zijn!
    Dus genieten van elk moment Sofietje!!
    Hier mist ge niet zoveel in vergelijking me daar denk ik!
    Dus Fietje geniet van tout le moment!
    Tot schrijfs!!!
    doehoeiii; dikke kus en vele knuffels! xxx

  • 30 Oktober 2008 - 21:55

    *An*Kapper*:

    hoi hoi alles goed daar?
    den brent is hier gisteren nog geweest mar die zal waarschijnlijk al wel zijn aangekomen zeker ?
    zo te zien (lezen) heb je het wel naar je zin daar he!
    kzou zeggen geniet ervan daar en tot volgend jaar !!

    xxx An

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2009

Dierentrip!!

28 December 2008

Pamboko..in het binnenland van Suriname..

16 December 2008

Bijna kerstmis..

02 December 2008

Nickerie en Bigi Pan..

25 November 2008

Wist je dat?

Actief sinds 01 Sept. 2008
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 24868

Voorgaande reizen:

13 September 2008 - 02 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: