Gekke dingen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van sfiej - WaarBenJij.nu Gekke dingen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van sfiej - WaarBenJij.nu

Gekke dingen!

Door: Sofie Geuens

Blijf op de hoogte en volg

17 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Week 5 in Suriname
17 okt 2008

Helloooow!

Veel leesplezier!

Vandaag stond ik op met enorm rode ogen. Ik ben dan naar stage gefietst en daar aangekomen sprak mijn collega me aan.
Ze zei dat ik veel te rode ogen had en dat het een oogvirus was. Ze wilde me niet meer in mijn ogen kijken want ze zei me dat zij dit dan zou overkrijgen.
Zo raar toch?
( ik heb dit in het weekend ook al gehad en het is gewoon overgegaan dus zijt gerust :) )
Voor de rest maak ik hier nog ongeloofelijke dingen mee en zie ik zoveel gekke dingen! Laatst zat ik in de taxi en om aan te geven dat hij geen voorrang zou verlenen aan een auto van rechts tuutte hij even, zodat die andere auto dat wist.
Ook als hij andere auto’s voorbij stak tuutte hij, je kan je dus al voorstellen dat er voortdurend getuut wordt in het verkeer hier.
Als je dan rustig met je fietsje aan het fietsen ben , schrik je op een dag wel minstens 10 keer.
Verder gebeurt het hier ook dat ze je zeggen dat de minister op je stage langs komt en dat je die dag opeens 30 mensen moet bedienen zonder ze je hiervoor verwittigen. Het was zo’n chaos. Opeens moesten ik en Emelie al de gasten die op zaailand waren bedienen met drank en vleesbroodjes. De plateaus vielen half uiteen dus die waren al bijna niet bruikbaar. De mensen wilden een project komen voorstellen om Zaailand te financieren in het kunnen geven van huiswerkbegeleiding aan de jongens. Tis echt zo hard nodig! Gisteren ben ik laat in het internaat gebleven om enkele jongens te helpen met hun huiswerk! Zo moeilijk??? Er was een vraagstuk bij waar ik echt niks van begreep ( f2000 + f3000+ f 12000 hoeveel pond heb je nodig om evenveel gulden te hebben?) Ja allesins daar trok het op.. Ik wist al niet waarvoor de f stond en ik wist ook niets van gulden af!
Gelukkig waren er ook ‘’’gemakkelijkere’’’ rekensommenetjes en vraagstukjes waar ik wel bij kon helpen. Het zijn jongens van 16-17 jaar die dan met hun schriften naar je toe komen om hulp te vragen, zo pakkend :)
Elke morgend als ik naar stage fiets en ik rijd de straat links naast ons in, komt er zo’n klein vervelend kefferke achter mijne fiets aan gelopen dat ik zo mega hard wegcross, uit schrik dat hij mijn banden stuk bijt... ELKE morgen hetzelfde ritueel moet ge u voorstellen!! Tot mijn grote opluchting was dat hondje deze morgen druk bezig met het trekken van de bladeren uit planten!
Tot ik links recht in zijn ogen keek en hij zijn plant ook niet meer interesant vond maar recht op me afstormde! Ik heb echt aantrek van beesten hier, nie te doen! Eerst had ik net de mazelen omdat mijn benen vol met muggenbeten stonden, dan kom ik een grote mega slang tegen op het internaat,gekko’s die voortdurend in huis rondkruipen en me hartaanvallen bezorgen, larven die tussen de boeken kruipen van de bibliotheek, hierna heb ik last van straathonden en gisteren heb ik een kleine mierenplaag op mijn kamer ontdekt.
Boven tegen mijn plafond kropen er honderden mieren, ik dacht dat ik zot werd!
Ik heb zo snel ik kon mijn spuitbus anti mieren gepakt, 1 spuit en ze was LEEG! Daar stond ik dan, heel mijn bed zat onder de kleine miertjes, dode en levende... Want ik had ze doodgespoten en ze vielen dan recht naar beneden op mijn bed.. BAH
Toen heb ik toch maar mijn huisbaas gebelt die alles is komen doodspuiten.
Ik vraag me af welke beesten ik nog ga ontmoeten (spannend).

Nog rare dingen die ik hier hoor of zie... Een leerkracht verdient hier max 300 Euro per maand, de mensen vinden school dus wel belangrijk maar besteden heel weinig aandacht aan leerkrachten die het grote werk moeten doen, Surinamiers vinden het normaal om blanke mensen dik af te zetten en sofieke trapt er dan nog dikwijls in ook, Surinamiers eten heel de dag door ( ik heb me gisteren serieus overeten )
Vorig jaar was er een Nederlands meisje die op 3 maanden tijd , tijdens haar stage 9 kg is bijgekomen, we zijn weer uitenodigd voor een feestje volgende week vrijdag ( Surinamiers houden echt van feesten, serieus niet te vergelijken met Belgen ) , Het is hier op zaailand niet ongewoon dat je hier tijdens je werk een uur telefoneert naar je vriend/vriendin, vorige week hebben 2 jongens gevochten op zaailand waardoor ze allebei enkele dagen geschorst waren, ik en Emelie verheugden ons die vrijdag na het feestje van Mevrouw Sluisdom op een lekker stukje taart maar helaas niets van gezien, gisteren kregen de jongens softdrank en als een enorme stormloop kwamen ze op ons af om hun beker te laten vullen, toen er van gisteren veel gehaktbroodjes over waren zijn mijn collega’s snel om ze in een seriviette te wikkelen en mee naar huis te nemen ( ze zeggen ons dit best ook te doen en lachen dan heel hard)
Ik heb al zeker 30 surinamiers met een vogelkooi over de straat zien lopen of een op hun fiets of brommer ( waarom dat ik het echt nie weet ), op elke hoek van een straat is wel zeker een chinees te vinden wat dan meestal geen restaurant is maar een supermartk of een kledingwinkel aan spotgoedkope prijzen, als je hier kledij in solden koopt mag je ze niet eerst passen, als je iets kwil kopen moet je aan de kassa betalen dan krijg je een bonnetje, deze moet je dan meenemen naar een andere toobank waar je dan pad je spullen meekrijgt, 3 weken geleden stond er voor onze poort een of andere zwerver die riep ‘ water, glaasje water aub’, die ik dan compleet moet negeren omdat hij anders elk uur daar terug zou staan, elke dag fiets ik naar mijn stage met ‘ppsst’ langs alle kanten van mijn oren, gisteren vroeg ik een jongens iets toen hij opeens al zingend begon te antwoorden, ik vetrek thuis met een bevroren fles water en als ik op mijn stage aankom is deze helemaal gesmolten, het openbaar vervoer vetrekt hier alleen als de bus volzit, deze bus stopt dan als ze mensen aan de kant zie staan om op te pikken, er zijn nergens bushaltes in heel Suriname, buiten aan elk welgesteld huis ( zoals mijn ) staat een grote ijzeren paal met een ijzeren bak op voor je vuilniszak ( anders kunnen de honden er aan ), woensdag hebben we een school bezocht ( leek niet zo groot maar had wel 1300 leerlingen), op elke koer van een school is een warung (soort klein supermarktje met warme gehakt en pasteibroodjes), An is nog steeds ziek,... Voila dat is een heleboel informatie hè! Hopelijk kunnen jullie er wat aan uit..
Verder zijn er nog wel vele dingen maar daar kan ik even niet opkomen. Voor mij is dit alles dan ookal zo’n gewoonte geworden !!!

Groetjes
Kus
Vanuit het verre tropische Suriname!!

  • 18 Oktober 2008 - 12:07

    Joker:

    Heeeeeey Sofietjee!!!!

    Het gaat daar goed me u zo te lezen éh!? Ik zou het echt is allemaal van bij u in 'real life' willen meemaken ze. Altij anders dan het hier zo te lezen éh.
    Hier gaat alles zo een beetje zijn gewone gangetje, ben nu les aan het geven op de pas, stage en is eigenlijk wel heel leuk, maar eventjes druk! Verder info ... Veronique de Cock is gevraagd voor mee te spelen als actrice in de nieuwe James Bond film :-) Wat ze gaat doen is nog onbekend..
    en verder vind ge nog heel veel info op de site www.gva.be :-)
    Fieke, hou ons op de hoogte!! En geniet geniet en geniet van elk moment daar!!!
    Dikke kus en mega knuffel xxxx

  • 19 Oktober 2008 - 09:07

    Chantal:

    Hello sofie,
    amaai, ja daar hebben ze wel rare gewoontes..., hier gaar alles zijn gewone gangetje zalle.
    Onze Steff is op weekend met de chiro, en volgende zaterdag gaat hij skiën (cursus hulptrainer)met Staes naar Solden.Vanavond verjaardagfeestje voor onze pa! Ze gaan niet vissen deze week...Allee tot binnenkort met meer nieuws.Groetjes,
    Chantal

  • 19 Oktober 2008 - 15:56

    Verhees:

    HEYHEY MISSY

    Alles nog altij bonne dare zo te leze! Gij maakt dare nog al wa mee eh! Miere in uw bed, manman ik zou echt freake denk, allé ben dare zeker van! Ma toch als da het enige minpuntje is aan heel uw stage daar, dan moogde u zeer gelukkig prijze!

    Als ik al uw berichtjes zo lees lijkt mij da wel een kei show land om is te bezoeke! Ook het ete lijkt precies wel lekker want ik krijg altij honger als ik uw berichte heb geleze! ;-)

    Allé madam geniet daar nog van al die lekkere hapjes,leuke feesjes, het mooie weer en alle onvergetelijke ervaringen die ge daar nu aant meemake bent!

    Veel beterschap met de oogjes!

    Squeezies

    Verhees -x-


  • 19 Oktober 2008 - 17:40

    Anne-Marie:

    Héé Fieke!

    Zo tof om te lezen wat uw gewoontes daar zijn! Haha dat keffertje! Als 't echt te veel wordt, neem dan ne 'sosis' mee he :) Of een gehaktbroodje! Is dat eigenlijk lekker? Hoe ziet dat er uit? Leer da maar maken he, dan kunt ge 't hier verkopen! (misschien voor een volgend feestje!)
    Ik schrok nogal toen ik zag dat je er al 5 weken bent. Dat is nu toch al wel effe he!
    Ik ben eindelijk Brend vrijdag eens tegengekomen! Hij is bijna bij u hoorde ik :) SUPER!!! Zo gEwElDig dat hij tot bij u komt! Ik ben jaloers!
    Dan effe over die vogelkooi; ik zag dat ook vaak in Cambodja. En ik weet dat ze dat daar deden volgens hun geloof. Door een vogel vrij te laten (dus eerst in uw twee handen houden en die vogel boven u in de lucht gooien) zou je iets goed doen. Ik begrijp het niet zo goed want daarna wordt die dan weer gevangen... :) Ochja; zoveel rare dingen die je daar ziet waarschijnlijk hé!
    Sofietjen; maat! Altijd opnieuw denk ik 'die is nu wel aan den andere kant van de wereld he! zo gek!!!' Ik kan er niet zo goed bij eigenlijk! Maar 't gaat goed; ik hoor het :)
    Buiten die kleine ongemakjes zoals rode ogen (wat was dat???!!!) en dode mieren in je bed (kieke natuurlijk vallen die daarna!!) en beetjes hier beetjes daar.. (doe een zalfken op!) Wat is me dat allemaal! Soigneer u maar! Je verdient het!

    Dikke dikke zoen,
    kleine kapoen xxxxxx

    ps.: Ik wou dat je er weer was!!!!!!

  • 20 Oktober 2008 - 05:14

    Lievens Ann:

    Hoi Sofie

    Heb vrijdag van ons Laura vernomen dat jij deze site hebt. En dus probeer ik maar eens te antwoorden, hoewel ik niet weet of dat gaat lukken (heb enkel PC op werk en die DURVEN nogal s dingen te blokkeren...). Wait and see.
    Zo te lezen gaat het daar prima! Rekening houdend met de insectjes (niks voor mij), de hondjes (emmer (of fles, gemakkelijker op de fiets) water over kappen), enz..
    Het is precies een hele belevenis die je waarschijnlijk maar één keer in je leven meemaakt; geniet er dus ten volle van, want dit ga je nooit meer vergeten.
    Hier is nie zo veel nieuws. Volgende week verhuis is, joepie! Tis druk maar tis voor een goei doel e.
    Heb voor het moment niet veel te vertellen (zit al op werk).
    Ik wou dit maar even proberen en hoop dat het lukt!
    Groetjes en een dikke knuffel vanuit Geel.
    (nog een paar nachtjes slapen en dan komt Brend, gaat super zijn e!).
    Tot gauw

    xxx

  • 20 Oktober 2008 - 07:11

    Huffeldepuk:

    Hey adjuiner, hier ben ik nog eens! Geweldig u verhalen he, super gewoon. Ik heb vrijdag nog bij brend gestaan in holvenia!Hij is bijna bij u :). Seg mie, straks stuur ik de mail he, dus deze avond mail checken :). Hehe adjuiner, amusement en tot 1 van de dagen he!!!!

    Kusjes
    huffel
    xxx

  • 21 Oktober 2008 - 16:17

    Schatteke:

    Ik ben verliefd, iedereen mag het weten.
    Ik ben verliefd, daarom zeg ik zo luid.
    IK BEN VERLIEFD, ik heb het nooit verzwegen.
    Ik ben verliefd, vooooor altijd XXXXXXXXXX

    uw schatteke

  • 25 Oktober 2008 - 10:09

    Charly:

    heeeeeeeeey sofia!!!!!
    Tis al ff gelede maar hier ben ik nog eens.Ik heb eigelijk nie zo heel veel te vertellen.
    In het OPZ zal ik spijtig genoeg niet beginne maar ik geef de hoop nie op.
    Ik wou eigelijk juist naar de gert vertrekke me menne greene car maar door dit kutweertje hier in belgic wilt em nie starten. ECHT ERG!!!!!
    Veel goei nieuws heb ik precies nie te vertelle hehehehehe!
    Binne 2 weken gaan we me zen allen naar duitsland voor een weekendje(alle toch nog een leuk weetje)Het vervolg daarvan kom je nog wel te wete.
    groeeeeeeeeeeeeeeeetjes amuseert u nog he red eye:):):):)

  • 25 Oktober 2008 - 13:16

    Anne-Marie:

    Kom op Fieke!

    Smijt er nog eens iets nieuws op! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2009

Dierentrip!!

28 December 2008

Pamboko..in het binnenland van Suriname..

16 December 2008

Bijna kerstmis..

02 December 2008

Nickerie en Bigi Pan..

25 November 2008

Wist je dat?

Actief sinds 01 Sept. 2008
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 24865

Voorgaande reizen:

13 September 2008 - 02 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: