Sluisdom is jarig! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van sfiej - WaarBenJij.nu Sluisdom is jarig! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van sfiej - WaarBenJij.nu

Sluisdom is jarig!

Door: Sofie Geuens

Blijf op de hoogte en volg

10 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Heb je even tijd? :) Oke!

Waar zal ik beginnen met typen. Ik heb vandaag weer zoveel leuke en spannende dingen meegemaakt!

Gisteren hadden we afgesproken met Frank en Gea om voor Mevrouw Sluisdom een verjaardagstaart te kopen. We hadden overlegd met de andere personeelsleden van Zaailand om te vragen wat zij in gedachten hadden als cadeau. Zij hadden allen bijgelegd om voor haar een mooi boeketje bloemen te kopen. Wij stelden voor of het een goed idee was een taart te kopen, en jaja dat vonden ze geweldig.

Mevrouw Sluisdom was die dag al helemaal zenuwachtig want ze moest nog verscheidene inkopen doen voor haar verjaardag. Ze wou nog langs de kapper en ze zou haar laten verzorgen in een soort schoondsheidssalon.

De volgende dag was aangebroken. Gea en Frank hadden me geld gegeven om een lekkere taart te gaan kopen. Ik en Emelie kwamen rond de midddag aan op Zaailand. Toen we even de nederlandse les aan het bespreken waren, hoorde we de bel: etenstijd. Omdat Mevrouw Sluisdom jarig was, werd er nasi en bami klaargemaakt. Ook kregen al de jongens fernandes ( een heel zoete limonade drank).
Het smaakte ons allemaal heel erg.
Na de maaltijd ben ik bij Frank (de bewaker) en nog een man , in de auto gestapt. Ze zouden met mij de taart gaan halen en moesten zelf ook nog enkele boodschappen doen voor Mevrouw Sluisdom. Eerst reden we langs de bakker voor een lekkere chokoladetaart, toen ik deze zag liep het water al uit mijn mond. Het zag er echt heeeerlijk uit! Voor ik terug instapte riep Frank vanuit de auto ‘ goed uitkijken, het is gevaarlijk’. De mensen van Zaailand zijn alleen hel erg bekommerd om ons. Ik stapte in en Frank vertelde me dat ze verder reden naar Sail, hier zouden ze ijsblokjes kopen.
Frank gaf me het geld en vroeg me 2 zakken ijs te kopen. Ale vragen doen ze hier niet echtm, het gebeurt eerder zo ‘ ga 2 zakken ijs kopen!’ . Ik ben het al wel gewoon, ik doe gewoon wat ze vragen en vind het nog wel plezant. Zo krijg ik veel verantwoordelijkheid en hoef ik niet saai in de auto te wachten. Dus ik het bureautje binnen om 2 zakken te halen.. Aan de buitenkant van het bureau was een schuif waar ze het ijs in legden. Dus ik kwam buiten en Frank had mooi het ijs al in de auto gelegd. Viel dat even mee, ik dacht dat ik zelf met 20 kg ijs moest gaan sleuren :)


Toen ik terug in de auto ging, wou ik Frank het overige geld terug geven maar hij zei me dat ik het moest bijhouden want ik moest nog ergens iets halen.
Ik snapte niet goed wat hij bedoelde en hij legde uit dat we nog langs de bierhandel zouden gaan.
Daar aangekomen, ruilden we een lege bak parbo bier voor een volle.
Ondertussen zag mijn taart er al niet meer zo overheerlijk uit. :) Maar goed, aangekomen bij het internaat , heb ik de taart dan maar in de koelkast gaan zetten.
Ik ben dan met Emelie, Frank en Gea nog wat gaan helpen in de bibliotheek. Ahja we waren bijna klaar met al de boeken te sorteren op auteur. De A, B, C,... aardrijkskunde,geschiedenis, natuurkunde,... Alles lag in de juiste boekenrekken.
Opeens kwam er een jongen de bibliotheek in gelopen met het verhaal dat er nog 10 dozen boeken stonden aan het studeerlokaal. We wisten niet wat we hoorden en stiekem zakte de moed ons in de schoenen. Nu kon al ons werk opnieuw beginnen!!!
We begonnen dan maar te gaan kijken naar de dozen en ik vroeg enkele jongens die op de bankjes aan het internaat zaten of ze ons konden helpen de dozen met versleuren naar de bibliotheek.
Even later was het al 15.30u dus tijd om naar het lokaal van de nederlandse les te gaan en ons te gaan voorbereiden. Om 16.00u begon de les, het was echt zielig om te zien.. 6 van de 20 jongens kwamen opdagen. En om 16.30u kwam er nog eentje kijken om mee te doen maar de regels zijn: te laat, is niet meer meedoen. Dus die jongen kon terug vertrekken. We moeten echt heel consequent optreden anders doen ze gewoon hun zin en wordt het één grote chaos.

De nederlandse les was heel plezant. Eerst moesten de jongens één voor één een stukje voorlezen uit een leesboek. Dit verliep bij de ene al wat vlotter dan bij de andere. Hierna speelde we een woordspel over dieren en deden we pictionary. Het was heel leuk om de jongens zo enthousiast bezig te zien.
Na de les zag ik één jongetje blijven tekenen op het bord. Hij was een meisje aan het tekenen met een paardenstaartje, haha jaja je kan al raden wie hij aan het tekenen was :).. ik zaf direct dat ik het was, vond het wel grappig.

Toen al de jongens buiten waren, hebben we nog even het verloop van de les besproken met frank en Gea. We besloten om de taart te gaan halen en aan Mevrouw Sluisdom te gaan geven. Mevrouw Sluisdom woont boven het internaat en er was al vollop een feestje aan de gang. Toen we boven aan kwamen, moesten we onze schoenen uit doen, de deur stond gewoon open. Toen we haar zagen, zag ze er heel mooi uit, haar haren waren gekruld en ze was helemaal in het roos. Ze was heel content met de taart, ze is verzot op chokolade :)..

Er was veel volk aanwezig, ze vertelde ons wie haar kinderen waren en stelde ons voor aan haar moeder. Een dame van 85 jaar met netdezelfde mooie schaterlach als haar! Echt grappig om te horen. We gingen gezellig bij de hoop zitten en we mochten drinken en eten wat we wilden. Er stond een ronde tafel in de hoek van het salon waar allemaal flessen sterke drank op stonden zoals campari, rum, baileys, caneiwijn en nog zoveel meer. Binnen op de eettafel stonden allemaal lekkernijen zoals rijst, kip, nasi, bami en grote zakken cassavachips...
Buiten op het terras stonden 2 grote koelboxen met ijs (dat ik diezelfde dag nog gehaald had) parbo bier, water, cola, sprite.. Er was echt alles aanwezig wat je je maar kon bedenken. We voelde ons er echt thuis. Ik nam een glaasje canneiwijn en hierna nog eentje, twas zo lekker en tging snel naar binnen :) , toen een dame op me afkwam en zei ‘het doet je goed he’ Ik zeg ja ik vind het heel lekkere wijn.. waarop ze antwoorde ‘ik hou persoonlijk er van’ . De surinamiers hebben een heel rare zinsbouw. Dit hoor je vaak als je met heb spreekt. De dame vond het wel leuk dat ik hem zo lekker vond, samen drinken we de fles uit riep ze me nog achterna :) maar sofieke moest nog een heel eindje fietsen naar huis!
Even later kwam een mevrouw met een enorme schotel op ons af. Hier stonden grote borden rijst op. Neem er maar één zei ze. Het was rijst met eend en komkommer en tomaat bij. Dit had een collega van ons voor Mevrouw Sluisdom haar verjaardag gemaakt. Toen we gezellig zaten te babbelen hoorden we opeens Mvrouw Suisdom lachen. We hoorden ook jongens roepen, ik en Emelie gingen kijken aan de deur, hier stond Mevrouw Sluisdom met glinsterende ogen te kijken naar de jongens. Zij waren voor Mevrouw Sluisdom aan het zingen. Elk met hun hand als micro voor hun mond en eentje hield het ritme aan. Het was echt supermooi. En ze zongen een liedje voor haar verjaarag , eentje zong een zin en de andere zongen dan in koor ‘ Mevrouw Sluiiiisdooom’ Ik kreeg er zelf de tranen van in mijn ogen.

Hierna namen we afscheid van Mevrouw Sluisdom omdat we de volgende dag weer vroeg aanwezig moesten zijn op het internaat. Ondertussen was het ook al laat om nog naar huis te fietsen. Toen we vertrokken, fluisterde ze ons in de oren ‘ morgen eten we samen een lekker stukje taart’.
Hierna fietsen ik en Emelie met een smile op ons gezicht huiswaarts. En we babbelden na over de geweldige dag die we achter de rug hadden...

Kussies


  • 11 Oktober 2008 - 10:06

    Chantal:

    Hey Sofietje, alles dik in orde ginder....? Zijn de uren terug aangepast, ik dacht dat je altijd de late moest doen, dat zei je vorige keer toch! Geniet ervan en we kijken weer uit naar een volgend berichtje. Dikke kussen, Chantal

  • 14 Oktober 2008 - 07:50

    Benny:

    yuuw de schuur!
    allez da's wel fijn da ge ginder ook nog goe kunt feesten (en drinken) :-) schoon foto's ook! 'k ben echt jaloers.. ma 'k gun het u natuurlijk ;-)
    't amusement nog!
    xxx

  • 14 Oktober 2008 - 19:52

    Leon :

    zeg sofie, ik lees dat ge het daar zeer naar je zin hebt, en dat ze daar goeie wijn schenken , geniet er nog maar wat van, hier is nog alles het zelfde als er nieuws is dan mail ik je nog wel
    groetjes en nog een dikke knuffel leon

  • 15 Oktober 2008 - 00:35

    Sofie:

    Hey!

    Feesten lukt me hier zeker heel goed. Das één van de kwaliteiten van Surinamiërs.
    Ik geniet er enorm hard van en de wijn was heel lekker, Leon jij als wijnkenner moet je Caneiwijn toch kennen hè? Verkopen ze die ook bij ons?

    Kus Sofie!

  • 15 Oktober 2008 - 15:45

    Verhees:

    Heyla partyanimal!

    En da noeme ze dan werke eh?? Ongelofelijk! ;-) Allé ni verkeerd verstaan, ik gun het u van harte eh madam!

    Echt super hoe die mense u daar echt het gevoel wille geve da ge thuis zei en echt één van hun zei! Da zoude hiere dus nooit meemake!

    Dieje canneiwijn lijkt precies ook iets voor mij! ;-) Der staa toch wijn achter dus da klinkt al goed en u kennende zalt ook wel zoet zijn want da drinkte gij ook graag! Dus importere zou ik zegge! ;-)

    Wel spijtig da der zo weinig volk in de les was! Ze wete ni wa ze misse, daar ben ik zeker van! Maar daar kome ze nog wel achter!

    Allé madam, keep up the good work dare, maar bovenal geniet van alle dingen die da ge dare meemaakt!

    Regenachtige groetjes vanuit uw hometown!

    Verhees -x-

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2009

Dierentrip!!

28 December 2008

Pamboko..in het binnenland van Suriname..

16 December 2008

Bijna kerstmis..

02 December 2008

Nickerie en Bigi Pan..

25 November 2008

Wist je dat?

Actief sinds 01 Sept. 2008
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 24865

Voorgaande reizen:

13 September 2008 - 02 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: