Het internaat begint levendig te worden.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van sfiej - WaarBenJij.nu Het internaat begint levendig te worden.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van sfiej - WaarBenJij.nu

Het internaat begint levendig te worden..

Door: Sofie Geuens

Blijf op de hoogte en volg

30 September 2008 | Suriname, Paramaribo

Weekje stage achter de rug..

We hebben al hard gewerkt in de bibliotheek.. vorige week waren we nog bezig met het uipakken van boeken en nu zijn we ze al aant sorteren op auteur...ik ben echt al kei content van ons werk! We hebbe da al goed gedaan..

Vandaag voelde een jongetje zich niet zo goed .. ondertussen zijn de eerste jongens het internaat aan het binnenkomen.. donderdag begint hier het school terug (2okt).
Tegen dan moeten de jongens van bepaalde scholen al binnen zijn, zodat ze naar school kunnen. Momenteel komen de jongste nu binnen, het is hun eerste jaar dat ze naar het internaat komen en voor sommige is dit niet zo evident.
Daarstraks was er een jongetje aan het wenen, de tranen rolde over zijn wangetjes, ooh twas zo erg! Mevrouw Sluisdom vertelde ons dat zij hem dezemorgend ook al op haar schoot had genomen omdat hij zich niet goed voelde.. De meeste jongens komen van het binnenland van Suriname en hebben dan een weekendadres in Paramaribo, (binnenland is vanuit het internaat enkel te bereiken met de boot of met het vliegtuig, dus het is enorm ver om in het weekend naar huis terug te keren) daarom dus het adres van een tante, vriend, neef.. in paramaribo zelf!
Enkel jongens die een weekendadres hebben mogen op het internaat logeren.. veel jongens zijn nog noooit in de stad geweest , net als deze kleine jongen die zich niet goed voelde.. het is dus nog hard wennen voor hem.. het binnenland is veel anders blijkbaar, en rustiger denk ik..

Dus vandaag hebben we ons werk wel gehad op het internaat.. we hebben ook mogen mee eten met de jongens.. elk hebben ze hun eigen beker waar ze dan stroop in krijgen (water met heeeel zoete siroop in) en vandaag was het rijst met zoute vis en bokoboetoe? ofzoiets.. ik weet het al nimmer een groente met een speciaal smaakje.. zelf vond ik het maar niks maar de rijst zelf is altijd wel lekker!! :)

Sebiet ga ik nog even naar een oude man die houten kralen, oorbelletjes, armbanden zelf maakt.. en dan kan je daar souveniertjes kopen!

ben ook heel moe van de stage.. elke dag al 8u gewerkt..

tot snel!
groetjes..

Kus
Sofie



  • 30 September 2008 - 22:32

    Ruth:

    hey sofia

    man man ge doe da da goe jong! Ben blij da ge u zo goe amuseert ginds. Das echt wel een chique ervaring! ik hem nogal gelachen bij het lezen van u berichten. gij kunt da kei leuk vertellen. als ik da lees kan ik mij da al levendig inbeelden. Alleen da van die pepers da zulde toch nog mar is moete voor doen als ge in bels zijt, want da gezicht wil ik toch ok wel zien.
    ik dacht ik zal mar in het geels schrijve zoda ge da nog kunt na al da an.

    dikke kus en tot gauw

    ok de groetjes van de jeffrey

  • 01 Oktober 2008 - 07:36

    Hukkeldepuk:

    hey Adjuiner,
    Ja da is nu is echt waar se, gij vertelt zo levendig, ik kan het daar mij al helemaal visueel voornemen. Geweldig toch!!!. Hier is het supeeerrr sleecchhtt weerrr, amai dinsdag en vandaag al niks anders dan grijs, wind, regen, en koude prrr. Alle ik zal u is laten verder werken se, want ge hebt daar precies wel druk. Ik doe het kalmkes aan hier he, nog 3 weken en tis verlof voor ons.:) Adjuiner tot mail, tot schrijfs he!!!
    Tot gauw!
    Huffel
    xxx

  • 01 Oktober 2008 - 08:39

    Eline:

    Helaba sofie,
    het lijkt daar super ik kan al niet meer wachte om zelf te vertrekken, kzou je zo kome bezoeke moest ik de cente hebbe :) ik ben echt blij dat het je super goed meevalt tot nu toe.
    nog massa's plezier daar en blijven schrijven want het is inderdaad echt leuk om te lezen allemaal

    dikke dikke zoen eline

  • 01 Oktober 2008 - 14:25

    Poeter:

    de geues den troosttoer op se, die heimweetraantjes stoch zielig he!! Ach meid dat waait wel snel over!!!
    Ik ben momenteel opt gesticht se, ook weer de moeite hier. We hebben een snotbel binnengekregen van 12 jaar, hij loopt 2 keer onder mijn armen onderdoor!! kzal hem is met de boot naar elle sturen daar in de wilde natuur tzal rap gedaan zijn!!Seg ma ben echt blij dat zo goed gaat daar, volhouden he, je bent super bezig!! I'm proud @ you, ik zal nog wel een mailtje sturen en de mazzel daar he!
    Dikke bees from there poeter

    xxx

  • 01 Oktober 2008 - 16:00

    Verhees:

    Heyla madam!

    Leuk om te hoore da het goed met u gaat en da ge nog geene last hebt van heimwee!

    Jaja madam, 8 uur per dag werke! Da ist leeve eh, ik moet da ook elke dag ondergaan! ma da went snel zenne! Zeker als nu elke dag meer en meer kindjes daar gaan zijn zal den dag wel zo voorbij vliege!

    Eigelijk wel erg da die kindjes hun familie zo lang moete misse omdat ze zo ver van huis naart school moeten! Ik kan mij da echt ni voorstelle! bij mij zoude er ook traantjes rolle ze!

    Allé madam, vangt die kindjes ma goed op daar, da ze snel van die heimwee verlost zijn!

    Groetjes

    Verhees

  • 01 Oktober 2008 - 16:19

    Lien:

    heey Sofie,
    De eerste keer da ik hier kom se, op uwe site. Ik wist nimer wa het adres was, ma als ge op google: sofie en paramaribo intypt, dan krijgt ge hem direct :)
    Super om te lezen da ge het daar wel goe hebt! Ja, zo 8h werke zal wel zwaar zijn, ma toch ook goe da ge een toffe bezigheid hebt! Amuzeer je nog eh meisje, geniet er nog van! Hier heb je nog ni veel gemist. De herfst is sinds maandag echt begonne qua weer. xxx lien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2009

Dierentrip!!

28 December 2008

Pamboko..in het binnenland van Suriname..

16 December 2008

Bijna kerstmis..

02 December 2008

Nickerie en Bigi Pan..

25 November 2008

Wist je dat?

Actief sinds 01 Sept. 2008
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 24862

Voorgaande reizen:

13 September 2008 - 02 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: