Het begin van een spannende stage :-) ! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van sfiej - WaarBenJij.nu Het begin van een spannende stage :-) ! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van sfiej - WaarBenJij.nu

Het begin van een spannende stage :-) !

Door: Sofie Geuens

Blijf op de hoogte en volg

23 September 2008 | Suriname, Paramaribo

Mijn dagje vandaag .. ik moet nog steeds lachen als ik er aan denk!!
Ik heb echt superveel meegemaakt vandaag.. dus doe jullie ogen maar ver open, en lees alleen als je denkt er klaar voor te zijn !!!

Deze morgend om 8.15 vertrokken we naar onze stage.. een beetje verkeerd gereden maar al bij al viel dat nog mee om 9.00u kwamen we aan, aan internaat Zaailand..

Dit ging allemaal heel goed.. De wachter stelde zich voor, toonde ons waar we onze fietsen mochten zetten maar voor de rest was er weinig leven..
We gingen dan maar met de mensen die er waren kennis maken en stelde ons voor. Ook de directrice was er maar veel zei ze niet.. Ook Frank en Gea ( de 2 vrijwilligers waren er weer)
Zij zaten in het computerlokaal hun les voor te bereiden.. Ze zouden les geven aan de surinaamse werknemers van Zaailand..
De jongens waren er niet.. deze hebben nog vakantie en komen pas 2 oktober aan in internaat zaailand!
We babbelden even met Gea en Frank..we wisten niet goed wat te doen..tot Gea ons de bibliotheek liet zien (deze zouden we moeten opknappen en vernieuwen)
Echt erg !! alle boeken zaten nog in dozen , het lokaal hing vol stof, overal kropen er spinnetjes en gekko's rond..er stonden wat oude fietsen, wat computermateriaal, oude stoelen.. het was er echt vies!!
En hiervan zouden wij dus een bibliotheek moeten oprichten!
Voor Gea en Frank begon de computerles dus wij.. ja wij begonnen dan maar aan het afstoffen van de boeken en begonnen alles in dozen te sorteren! We hadden echt even een raar gevoel.. we deden maar en niemand wist ons te zeggen wat we konden doen, wanneer we pauze hadden.. want alles ging zo relax..
Zelfs de poetsvrouwen die zaten nog rustig onder de manjaboom buiten aan het internaat.. We gingen dan maar even bij hen aan de manjaboom zitten want in de bibliotheek was het net een sauna dus even rust mocht wel!!! Zij leerden ons want sranang tongo.. niet zo simpel en we zeiden na wat we hoorden.. en ze moesten lachen met ons! terwijl onder tussen mevrouw Sluisdom (directrice) iemand die bij ons zat riep 'ga even broodje halen, heb honger' alles gebeurt dus ook in de gebiedende wijs.. DOE dit doe dat.. ze vragen het niet lief dus dat is wel even wennen :) bij ons word alles eerst vriendelijk gevraagd of je het wil doen!!

Aan mevrouw Sluisdom hadden we ookal wat water gevraagd maar die kwam maar niet dus gingen we zelf maar naar de winkel.. dat kon ook zomaar..
Na het ritje naar de winkel kwamen we terug op het internaat aan en hebben we nog even rustig gebabbelt met Gea over wat ideetjes van plan van aanpak voor de komende weken..
Mevrouw sluisdom wist ons niet zo heel goed te helpen, ze had koppijn en wist niets af van stagiaires begeleiden.. ze heeft zelf ook nooit een opleiding gehad..dat was even moeilijk seg! Maar morgen hebben we een gesprek met haar, hopelijk verloopt dat goed!

Rond 14.00u zat onze stage er al weer op, de tijd ging enorm snel ookal moesten we wat boeken afstoffen en sorteren :) ik heb me een kriek gelachen met Emelie! Goed dat zij er bij was..
We vertrokken net met onze fiets.. en het begint daar in eens enoooorm hard te regenen, dus wij even schuilen onder een boom tot het weer wat minder was.. reden we weer snel verder tot we weer even moesten pauzeren..
Toen we niet ver meer moesten rijden, en we toch al doorweekt waren reden we ineens maar verder tot thuis.. wij super hard fietsen.. we zagen niet goed meer door al de regen ..tot opeens een brommer ons wou voorbij steken en net op dat moment er een auto aankwam.. moest de brommer stoppen maar door de regen slipte hij en viel hij net voor mijn neus waardoor ik en emelie er op zijn gevallen! Auto's reden gewoon voorbij, mensen stonden ons aan te staren zonder te komen helpen..
We bibberde allebei van schrik en van de kou van de regen.. die brommer was ook best in shock .. maar ik was zo kwaad ik riep hem dat hij mijn fiets nu wel zou maken als hij stuk was en hij wist niet goed wat zeggen en kwam bij mij (ondertussen nog altijd gietende regen) hij prutste wat aan mijn achterwiel tot emelie begon te lachen van miserie lachen we alle 3 in een deuk! Reden we verder met een zere bips, wat geschaafde armen en knieën .. richting thuis mijn fiets maar piepen mijn dynamo van mijn licht stuk.. pff wat een rotdag seg!

Thuis aangekomen was alles weer terug in orde.. en s'avonds zijn we lekker gaan eten in een tentje aan blauwgrond (bv geel/bel) zo noemt hier een dorpje.. heeel lekker! Dit deden we met heel ons huisje omdat marissa een huisgenootje die morgen naar huis vertrekt.. (afscheidsfeestje) I
k heb telo kip gegeten. dit is gebakken casava ( dit is een zoete aardappel) echt lekker !!
Hierna aten we ook met enkele een bordje bakabana (gebakken bananen met een soort deeg rond zoals een aardappelbeignet maar dan met bananen) njammie .. heb ik weer gesmuld !!

EN nu slapekes doen!!!
Dikke kuss Sofieee
xxx

P.S. De tijd vliegt voorbij nu mijn stage begonnen is..
P.S. weet er iemand wat 'tamara' wil zegen in het surinaams of 'wikri'..
komaan punte scoreee!!!

P.S. http://picasaweb.google.com/sofiegeuens1 (voor foto's!!!)


  • 23 September 2008 - 10:50

    Benny:

    tamara = overmorgen
    wikri heb'k ni gevonden maar wiki = week of wakker
    heb'k nu iets gewonnen? :-p
    amuseer u nog ginderachter!!

  • 23 September 2008 - 14:08

    Huffeldepuk:

    Hey Adjuiner,
    Amai weeral ne spannende dag daar voor u! Maar super leuk om het allemaal te lezen, geweldig. Op dit moment zijn mijn mannen aan het leren typen. Ik heb eens gevraagd wat tamara wil zeggen, en het antwoord van mijn leerlingen (2de jaar) zeggen "zot zijn" :). Nee ik heb er zelf ook geen idee van meid. Seg zet binnenkort nog maar wat foto's op he, altijd leuk om te bekijken :). Alle nog 10 minuten en het zit er op voor vandaag. Meid het amusement en tot één van de dagen he
    Groetjes
    xxHuffel

  • 23 September 2008 - 15:55

    Verhees:

    Amai amai amai, heeft da juist ne nieuwe fiets gekocht en hij is al kappot!! ;-) hoe doede het, hoe doede het??? Daar moete toch ook geues voor hete eh! ;-)

    Allé het ga daar naar hore nog altij super!! De daagjes gaan voorbij vliege denk!! Voor da ge weet zulde terug in het regenachtige Geel zijn om met ons wa cocktaillekes te drinke of ne warme choco om u te verwarme!

    Allé madam, laat ze daar in Suriname uw kuistechnieke maar is zien en maakt van die bib maar iet show!

    Tot de volgende eh madam!

    Groetjes

    Verhees

  • 23 September 2008 - 19:53

    Poeter:

    haidihoeps there,

    jong geues ik heb u nog zo helpen oefenen om zonder wieltjes te rijden en nu steekte nog me uwe smikkel op de grond!! tssss, al ma goe da ge ma wa schrammekes hebt he!! Super goe da ge u amuseert ginder dan vliegt den tijd echt mega hard he!!! Ik hem just 4 manden strijk gedaan se, da bleef ma duren!! Seg fienemien have nog veel fun daar en past op u affaire he!!!

    dikke pakkerd van de poet
    xxx

  • 25 September 2008 - 19:47

    Nela:

    Hey lieve meid,
    ben net thuis van 6 dagen verlof, samen met Hans naar terschelling geweest,dus ik kon gelijk 2 verhalen lezen,wat spannend allemaal,ga zo nog naar de foto"s zien en je verhalen uitprinten om ze morgen aan papa te laten lezen.heel veel suc6 en plezier!!,kus,Nela

  • 25 September 2008 - 20:40

    De Leon:

    just thuis van enkele dagen vissen , en ik zie dat ge maar amper kunt mee de velo reien ast regent; oefenen meiske en dat bibke zal nu al wel blinken zeker, dat gij mee uw maten hebt opgekuist,voor de rest is hier alles nog het zelfde , zaterdag ga ik nog eens supporten voor Ilse in Tessenderlo ze speelt nog eens halve finale met die madam van den Daf, allee veel lol daar en een goei stage groetjes leon
    p.s. tot tamara

  • 27 September 2008 - 14:07

    Joker:

    Heeeey Fietje!!!
    Blijkbaar gaat daar alles nog heel goe.. soms met up en downs maar dat is normaal, zeker als daar nog zoveel onbekends is!
    Hier ondertussen niet veel speciaals alles zijn gewone gangetje. Dit weekend is er ook niet echt iets te doen dus het zal daar meer feest zijn dan hier :-)
    Genieten en tot schrijfs eh friendinneke!!!
    doehoei xxxx

  • 29 September 2008 - 10:12

    Charly:

    heeeeeeeeeeeeeeeeeeeey sofia!!!!
    ge hebt precies al wa meegemaakt. Da valle is nie zo plezant ma goe da ge er achteraf me kunt lache.:):):)
    Manneke hier in yellow is nie veel te zien. De zaterdag was het bij marie tuinfeesje. ik heb me goe geamuseerd. Daarna nog naar de bacchus. stampvol natuurlijk maar goeie muziek.
    Maja er kan eigelijk niks tippe me waar da gij nu zit en wa da ge daar aant doen bent.
    Doet da nog goe en geniet ervan
    doehoeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeei
    ps: de groeten van de gert

  • 29 September 2008 - 17:31

    Anne-Marie:

    Héééj Fieke!

    Ocharme toch! Zo vallen! En dan nog in de gietende regen :s Maar toch zwaar in de lach schieten; zo kennen we u he!
    Uw stage doet me zo hard denken aan Cambodja he! De studenten waren er ook maar af en toe, vaak vakantie! De leerkrachten waren ook niet super gemotiveerd, alles is een puinhoop..
    Achja, 't gaat daar eeeaaaasyyy hé! Ge gaat er nog van verschieten hoe hard je zelf 'tchill kan zijn! Zaaalig vond ik dat! Hier in la Belgique moet alles altijd maar rap rap gaan en heeft niemand nog tijd! Geniet er toch maar wat van en zet u inderdaad dus wat bij onder de boom :)
    Amai! Ik heb het druk gehad de laatste tijd hoor! Maar ik moet echt vaak aan u denken! Ik weet niet zeker of mijn smsjes bij u aankomen? Kunt ge me dat eens even bevestigen aub? Mijn school is 'vollebak' begonnen! We hebben kei weinig les, maar alles moet thuis opgezocht worden en blabla.. Ben vandaag al met observatiestage begonnen! Het hele jaar sta ik in St-Dimpna! Nu in het vierde leerjaar bij juffrouw Krista.. Heb jij daar toevallig bijgezeten? Dat lijkt me een enorm goede juf! Ik heb dus al die klasjes met hun schoolborden en boekjes en staafjes en eenheden enzo teruggezien vandaag! Kei leuk vond ik dat! Ik moet ook nog vaak gaan werken in de Vincent.. money money! Zaterdag heb ik nog eens iets nieuws gedaan; zwemles gegeven aan gehandicapte kindjes; ook wel heel leuk! Geeft me zeer veel voldoening, dus ik zal dat wel blijven doen denk ik. Misschien wel iets voor u voor als je terugbent?! Dan hebben ik en Nick 's avonds nog een klein tuinfeestje gehouden want ons huisje is bijna af hoor! Morgen komen ze de dampkap hangen en internet installeren.. Dan kunnen we beginnen koken :) Ooh.. Ik mis u wel hoor! Soms echt spijtig dat je er niet bij bent!!
    Wel, en om op uw vraag van studio 54 te antwoorden; Dat was een ZWAAR misverstand! Ons pap had gezegd dat hij 3 VIPkaarten had. Charlotte zocht op wat dat nu net wou zeggen 'een vipkaart'; bleek dat je er met 4 personen dan binnen mag, MAAR het waren LOGEkaarten.. En daar stonden we dan! Met zen twaalf helemaal verkleed!! HAHAAA Nu is het wel héél grappig vind ik hoor! Gelukkig hebben Charlotte, Leen, Joke en Manou er dan toch nog van kunnen genieten! Jajaaa.. typisch?
    Sewwens gaan we naar de cinema en morgen is het weer stage! Je ziet; alles nog zoals gewoonlijk.. Wees maar niet bang dat je hier iets mist; daar moet het DUIZEND keer beter zijn :) Geniet er dus nog van! Schrijf maar goed veel want ik ben uwe fan :)
    Dag schattebol!!!!!!!!!!

    I love you xxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2009

Dierentrip!!

28 December 2008

Pamboko..in het binnenland van Suriname..

16 December 2008

Bijna kerstmis..

02 December 2008

Nickerie en Bigi Pan..

25 November 2008

Wist je dat?

Actief sinds 01 Sept. 2008
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 24867

Voorgaande reizen:

13 September 2008 - 02 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: