Kennismaking met de stage... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van sfiej - WaarBenJij.nu Kennismaking met de stage... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van sfiej - WaarBenJij.nu

Kennismaking met de stage...

Door: Sofie Geuens

Blijf op de hoogte en volg

18 September 2008 | Suriname, Paramaribo

Eerste kennismaking met de stage…


Amai wat een gekke dag vandaag !! Deze morgen zijn ik en Emelie vertrokken met de taxi om een fiets te huren.. Het eerste probleem begon al dat er geen fietsen tot eind van de maand meer te huur waren bij Hersan.. de goedkoopste hier in Suriname.. de probleempjes stapelde zich echt op.. we moesten dus een keuze gaan maken.. fiets huren voor een duurdere prijs ergens anders.. of 1 kopen wat ook duur was.. fietsen zijn hier wel duur.. mensen fietsen hier bijna NIET.. we beslisten maar om 1 te kopen.. een vrij lange rit tot aan ‘ ali baba’ (fietsverkoper). Daar moesten we al goed onderhandelen en we deden net alsof we alles af kende van fietsen zodat we zeker een goede degelijke fiets meekregen..

Daar vertrokken we zonder kaart.. zonder enig idee waar we ergens zaten terug naar huis :)
We reden een paar wegen uit die onze taxichauffeur ons al had uitgelegd maar verder moesten we onze intuïtie gewoon volgen! Ik en Emelie hebben ons echt geamuseerd met ons tweetjes reden we maar door de drukke straten achter elkaar aan , iedereen claxoneerde, nergens waren er fietspaden.. onze fiets had geen remmen aan het sturen we moesten achteruit trappen en dat was ook heel hard wennen.. na 2 lange banen uit gereden te hebben kwamen we eindelijk thuis aan.. na 25 min fietsen.. en bleek ook dat onze stage vlakbij alibaba was.. dus zouden we elke dag zo’n 25min heen en terug moeten fietsen.. maar een goede sport dus.. :)

Hierna hebben we effe samen rozijnenkoeken gegeten en is Lizette (Nederlandse stagebegeleidster) ons komen ophalen en zijn we aan de waterkant iets gaan drinken.. Hier hebben we heel wat uitleg gekregen over internaat Zaailand.. Lizette heeft hier in 2006 stage gelopen en is sindsdien altijd teruggekomen.. ze wordt hier ook echt een beetje vereerd.. de jongens vragen constant achter haar als ze er niet is.. ze heeft in deze 2 jaar echt superveel voor het internaat gedaan dus is dit ook een beetje logisch..

Een half uurtje na ons gesprek zijn ook Frank en Gea er aan gekomen.. 1 koppel van rond de 40 jaar die vrijwillig komen werken in het internaat tot min november, misschien wel langer..
2 heel toffe mensen en ook best wel grappig, ook vol ideeën.. en wij zullen samen met hen aan de slag gaan op het internaat..Ik heb er echt zin in..
We dronken nog eentje en toen stelde we voor om eens naar internaat te gaan.. momenteel hebben de jongens nog vakantie en volgende week ook nog dus kunnen we rustig inwerken.. wel niet slecht!!
We hebben ook een gesprek gehad met de Surinaamse directrice die ook deels onze stage begeleid.. waar we ook veel mee zullen moeten samen werken..
Onze taken zullen nu vooral zijn.. mee helpen met de bibliotheek recht te krijgen.. boeken invoeren in de computer, met mevrouw sluisdom oplossingen zoeken voor het gedrag van sommige jongens, mee Nederlandse les geven aan de kleinere jongens die pas op het internaat aankomen,… echt wel leuk dus!!!
Mevrouw sluisdom is ook echt superenthousiast dat wij komen..

Na dit lange dagje hebben ik en emelie de taxi teruggenomen naar de waterkant en stonden we wat afgelegen te wachten op de andere meisjes die mee hier zouden komen eten..
Toen opeens een auto voor ons stopte ‘wachten jullie op taxi’.. dit vragen ze echt heel veel ‘wil je taxi’ en we zeiden al verveeld ‘neee’ toen de man zei ‘how meiden kom eens even wat dichter want ik wil jullie gewoon een tip geven.. blijf hier niet wachten.. het is hier niet zo veilig.. ga wat verder waar jullie tussen andere mensen zijn.. en een beetje verstijf en blij met deze goede raad liepen we snel verder naar de eettentjes..

Even later kwamen ook de andere meisjes eraan en zijn we bij een heeel sjieke italiaan op de hoek gaan eten.. ook wel wat duur eigenlijk maar wel geweldig lekker!!

Dus met een volle maag terug het openbaar vervoer genomen en naar huis gereden met de deur open.. muziek vollenbak..

En nu slapen!! :)

P.S. Af en toe denk ik ook wel eens aan jullie dus hou me op de hoogte van de roddels, den tennis, het uitgaan, het weer, het school…
P.S. al bedankt voor de vele reacties .. kheb er toch wel nood aan hoor!!
P.S. It’s a beautifful time here in Paramaribooow!!! Heb me echt nog geen seconde verveeld!

Dikke zoen

P.S. http://picasaweb.google.com/sofiegeuens1 (voor foto's!!!)

  • 18 September 2008 - 12:21

    Benny:

    Aah hiejte schuur!! 't is te merken da gij weg zijt zenne, 't is ier ma friskes :) sorry da'k ni op u feesje kon zijn, 'k wou eerst met de god afspreken en dan ff druk gehad en eerlijk gezegd dus gewoon ff vergeten..
    't amusement ginder eh!
    xxx

  • 18 September 2008 - 12:53

    Je Zus:

    Hey zus, blijkbaar alles in orde ginder! Hier is het een superzwaar weekend geweest, ben redelijk vermoeid, maar het was top belkermis! heb jou natuurlijk wel gemist hier! Sorry dat ik niet vroeger op je site ben geweest, maar je zult wel weten dat ik het superdruk heb gehad! Ik hoop dat je je super amuseert ginder! ik ga sevves ook skype installeren en dan kan je mij eens bellen eh ;-) Ik moet je drie dikke kussen geven van mama(zit in st tropez en kan daar niks sturen) ook van papa(die zelf niks van dit allemaal snapt :-D) en natuurlijk van mij!! Luf Ya longtime and have fun lieverd!

  • 18 September 2008 - 22:19

    Poeter:

    ey fien, ben blij te lezen dat jet goed maakt!! Geef je ogen en oren er maar goed de kans want dat zal je niet snel meer meemaken! Hier is het koud maar het zonnetje schijnt. Ik lig al een week thuis me maag -en darmontsteking, al afgezien ze! Zoals ik al las moet je wel op je tellen passen he meiz, want het is er allemaal vreemd he voor jullie!! ma mie ik ga in mijn kribbeke kruipen want ben nog nie echt 1OO%!!! Dikke bees voor een show mees
    xx
    poet

  • 19 September 2008 - 09:46

    Hukkeldepuk:

    Hey adjuiner
    Seg amai kei show foto's. Da strand ziet er wel zalig uit miljaar toch en hier loop ik in mijne dikke winterjas. Alle meid, het gaat daar echt goe, ik heb het al lang door, super voor u he!!!. Ik zal is terug aan mijn werk beginnen se
    Slauter adjuiner, tot de 1 van de dagen
    huffel
    xxx

  • 19 September 2008 - 19:38

    Joke:

    Eef Sofie! Ik dacht ik kom hier ook eens ff piepen! Echt een ongelooflijke ervaring da gij daar meemaakt!
    geniet ervan meid zou ik zeggen! Dikke kus van Joke uit het koude Belgium! xxx

  • 19 September 2008 - 20:50

    Mariette:

    Hey Sofie,

    Vele groetjes van ons allen en een dikke kus van ons moeke.

    En geniet er ginder maar van

    Mariette

  • 20 September 2008 - 14:41

    Verhees:

    Hey Fieke

    Ge hebt er precies veel zin in, al een geluk!! Aan uw verhale te leze, gade nog wel het één en het ander meemake dare denk! ma ja het zulle allemaal stuk voor stuk onvergetelijke dingen zijn!

    kdenk echt da ge die mense daar wa ga bijbrenge en da volgend jaar al die jongetjes naar u gaan vrage ipv naar lizette!! aah ja zo'n ferm blondje, da kenne ze daar nog ni eh! ;-)

    In Geel is alles nog als vanouds, dezelfde café'tjes in en uit en de nodige cava vloeit! By the way hemme ze da daar ook? Voor de rest nog nix te melden!! Zie hoe saai het hiere dus is!! Al 2 weke geen roddels!! ;-)

    Allé fien, ik kijk al uit naar uw volgend bericht! Nog veel fietsplezier en zei voorzichtig eh blondie!

    Greetzies x


  • 20 September 2008 - 17:38

    Je Zus:

    Hey Grote geuenski, ik ga via hier maar vragen wanneer we eens kunnen afspreken om te skypen eh! Zou dan ons moe eens willen gaan dan! Das wel top voor haar dan! dan kan ze goed slapen! want ze mist u wel hoor, wij allemaal trouwens! Ik weet dak u anders ook nie veel zie, maar dan hoor ik jou nog wel! Nu echt niks eh
    Nu heb ik eens massa's tijd om te gaan eten bij de meo, nu ben jer niet! Ik kom elke dag kijken of je geen nieuwe verhalen hebt, heb ook al naar je foto's gekeken, ziet er ginder echt supr uit!
    Ga morgen een BBQ geven voor mijn verjaardag en heb massa's werk! :-s nie gewoon! Maar ik hoop dat je snel iets laat weten, misschien heb je er geen tijd voor, maar zeg da dan eh kippie! Luf Ya and mis joe! bik kis Mwa

  • 20 September 2008 - 18:18

    Coivers:

    Ha fieke alles goed?
    Wa een zalig foto's seg. Da wordt precies 5 maanden vakantie voor u :-)
    Ge moet nog niet direct beginnen dan met uw stage? Das inderdaad wel het beste dat ge het daar een beetje gewoon wordt. Het lijkt me echt wel tof om samen met die mensen iets op te bouwen. Volgens mij ga je na uw 5 maand ook elk jaar terug na daar reizen! Dan zullen we toch is met zen alle mee moete gaan zodat gij ons de leuke plekjes kunt tonen hé ;-)
    Uw eerste 2 weekjes zijn al om seh. Das al snel gegaan precies. Voor ge het weet bent ge terug. Geniet er dus maar met volle teugen van! Ons marieke mist u wel enorm hoor. Uw gekke toeren, uw leuke mopkes, de grappige smsjes en den ambiance dat ge der altijd in brengt :-)
    Ze gaat u mss nog wel achterna komen als ze u zo hard blijft missen!
    Maar ge houdt ons maar goed op de hoogte he dan kunnen we toch ook een beetje met u mee leven en wegdromen van het prachtige Suriname. Allee ik ben er is mee door. Doe da nog goed en past ook maar een beetje op want ge bent daar nog altijd ne vreemde he ;-)

    Tot de volgende!

    Groetjes xx

  • 21 September 2008 - 18:13

    Jowker:

    Heeey Fietjeee!!
    Manneke man, gij hebt het daar wel naar u zin éh! Die foto's spreken voor zich :-) geniet er maar van!
    Het was hier in Bels ook wel een weekendje geweest... Met z'n allen naar studio 54 in het sportpaleis. We hadden enkel de pech dat we niet allemaal zijn binnengeraakt wegens een misverstandje met de kaarten. Dus fieke ge hebt nie zoveel gemist dan za :-)
    Geniet er nog maar van en kei leuk dat ge al foto's hebt enz.. dan weet ik hoe u bedje eruit ziet en die gekko's!!
    Tot schrijfs éh spruitje!
    Dikke knuffel xxx

  • 22 September 2008 - 15:07

    Manou:

    hey sofietie,

    lief dat je toch nog aan ons denkt!!! het moet wel zalig zijn daar, goei weer, want ge hebt precies al een kleurtje!geen stress,...profiteer er van, het lijkt lang maar volgens mij gaat de tijd vliegen!!! dit weekend konden we met zen allen naar studio 54, we waren zelfs met 12 MAAR natuurlijk was het te mooi om waar te zijn CHAOS! om een heel lang verhaal heel kort te maken ben ik met joke,leen en charlotte over gebleven, spijtig dat de rest er niet bij kon zijn!!! maar we hebben ons uiteindelijk bangelijk geamuseerd! zal je wel eens wat foto's doorsturen via je hotmail. alé sofie ik ga het hier bij houden, tot ..... xmanoux

  • 26 September 2008 - 11:07

    Van Batse:

    Dag meisje,
    ik dacht ik ga maar eens iets zeggen he , wel spannend u verhalen precies of je bent een boek ofzo aan het lezen :-) !!!
    En blijkbaar gaat ginder alles goe dus het kan niet beter he !!
    Mij hebben ze weer goed liggen , heb met de voetbal(keeperstraining) met mijn knie in de grond gedoken en nu zit ik thuis , ben dinsdag geopereerd (kijkoperatie) maar al bij al viel het nog mee , miniscus hebben ze wat aan gesneden en mijn kruisbanden waren "maar" verrokken !!
    Maar soit ik ga is verder zien , doe dat daar nog goed (waar ik nie aan twijfel) en tot de volgende he fieke (hehe fieke waar is den tijd :p)
    salutjes en groetjes uit het verre bel xxxx

  • 28 September 2008 - 13:13

    Anne-Marie:

    Waaaw Fieke!!!

    Wat een PrAcHtIg strand!! Ooh.. ik zou zo tot daar komen! :)
    Kei leuk dat je ons zo snel wat foto's kan laten zien! Dan weten we toch een beetje waar je ergens zit :)
    Amai Fieke.. Ik krijg opeens een dringende oproep om in het restaurantje te gaan werken.. 't Is hier kei mooi weer! Ik beantwoord straks uw ander berichtje!

    Dag lieve schat!!
    't Doet me kei goed wetende dat je het daar naar je zin hebt :)

    Joehoeee!!! xxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2009

Dierentrip!!

28 December 2008

Pamboko..in het binnenland van Suriname..

16 December 2008

Bijna kerstmis..

02 December 2008

Nickerie en Bigi Pan..

25 November 2008

Wist je dat?

Actief sinds 01 Sept. 2008
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 24865

Voorgaande reizen:

13 September 2008 - 02 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: