Het avontuur kan beginnen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van sfiej - WaarBenJij.nu Het avontuur kan beginnen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van sfiej - WaarBenJij.nu

Het avontuur kan beginnen!

Door: Sofie Geuens

Blijf op de hoogte en volg

14 September 2008 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal

Amai wat is me dit hier allemaal.. Ik ga super hard AN praten want dat moet ik hier dus ook constant doen.. en traag spreken! Anders verstaan ze me hier helemaal niet.. :)
Tis echt enorrrrrrrm wat ik al allemaal gezien heb en wat er allemaal door me heen ging.. ik snapte het nie goed en ik was helemaal verward gisteren avond.. Rond 19.00u zijn we in Suriname geland..(lokale tijd hier) dus bij jullie al wel 23.00u.. We stapten het vliegtuig uit en er kwam een enorme warme gloed over ons heen, mijn broek bleef aan mijn benen plakken.. warm warm!! Het was 32 graden en vorige dagen waren er hier al dagen van 38 graden geweest !!

Na het wachten op onze koffers en we wat euro's gewisseld hadden gingen we naar buiten waar een man ons op te wachten.. Die heeft ons naar de auto geleid, alles in geladen en weg waren we.. NIE NORMAAL wat er toen allemaal door me heen ging!! Lore moest vanvoor, zij stapte al aan de verkeerde kant in want hier zit de chauffeur rechts, we reden dus ook links , iedereen stak ons voorbij en claxoneerde.. Ik heb ook wel gelachen want dis was zo raar :) Dit doen ze hier blijkbaar op elke wagen die wat traag is of onopgelet rijdt.. Zelf staken we ook veel wagens voorbij maar toch reden we niet zo hard en heel voorzichtig.. niemand heeft hier voorrang van rechts en toch.. kwam iedereen zomaar de baan op gereden.. We hebben wel 3 keer bijna op een auto gezeten. Links en rechts zagen we vannalles.. Cato en ik zaten vanachter.. Lore vanvoor en de rest in een andere auto achter ons.. We wisten niet waar te kijken.. links rechts allemaal hutjes waar ze precies kampvuur hielden.. en daarnaast opeens dan weer een shikke villa.. Rijk en arm gewoon naast elkaar.. superdonker en veelsupermarktjes

Na veel vragen stellen vroeg hij ons.. heeft er iemand misschien wat honger?? Ik wel natuurlijk :)!!! Het eten in de vlieger was echt niet lekker! Mijn buik snakte naar wat eten.. Sgoed zei die, sebiet weet ik wel ergens iets lekkers.. We stopte op een parking.. het regende pijpenstelen..we moesten er naar rechts gaan.. ik had wel een beetje bang.. iedereen was gefocust op de regen en dat ze geen paraplu bij zich hadden, maar dat deed me niks.. Het was enorm donker, weinig verlichting.. dus ik zat daar meer aan te denken.. OM 18.00u is het hier al pikkendonker en heel gevaarlijk om alleen op straat te lopen.. Dus we stopten aan een hoe moet je het zeggen een klein padje met links en rechts kraampjes achtige dingen.. Je kon er bami, nasi en viese satéachtige donkerbruine stokjes krijgen.. Het stond er open en bloot achter een raampje.. Iedereen die bij ons bij was, was er wat vies van.. maar ik had echt honger.. Ik dacht ‘als het niet hygiënisch was zouden we hier toch niet stoppen?’ dus ik nam een schotel Nasi ‘voor mee te nemen’ vroeg ze? Ik keek naar mijn chauffeur en die zei ‘ja hoor is goed weet je’ ,.

Achter heel veel zinnen zei die ‘weet je’ of ‘ja toch’
De rest keek naar mij en wou precies toch ook wel proeven.. ik kreeg precies een grote bickyburger zo zag de verpakking er allesinds uit..Ik proefde er van en jaaa twas echt lekker! Links lag een grote rode hoop bolletjes.. daar bleef ik maar af..
We stapten de auto in..Twas heel donker.. IK nam een hap en mijn mond stond in vuuuur en vlam! Had ik toch wel nie een hap van die rode bolletjes genomen omdat ik niks zag in het donker.. echt ik kon nimmer ik moest precies wenen zone zeer :) maar lore had water bij en theeft me iets of wa geholpen! Die man maar lachen en lachen.. en toen zei hij ‘ja nou eigenlijk mijn schuld een beetje, ik had het vergeten te zeggen dat het beter ZONDER PEPER moest!! Ik dacht pepeerr ja da wast haha men eerste kennismaking met de peper hier bahhhh!!! Nooit meer!
Ondertussen bleven Lore en Cato vragen stellen.. Hij antwoorde hier met plezier op.. Toen was het even stil en vertelde hij ons dat we in een gevaarlijke buitenwijk van Suriname waren.. Hier kan je best niet komen.. Hij gaf ons veel goede tips..

We zijn rond 23.00u in surinaamse tijd pas!!! Aangekomen aan ons huisje.. Daar stonden nog 4 nederlandse meisjes ons op te wachten. Echt heel toffe vriendelijke sociale meissjes.. die hebben ons wat rondgeleid.. dingen verteld.. bv.. iedereen hoor iedereen hier!! Veel ramen ik slaap zelfs naast een meisje , voor mij een kamer.. en In mijn kamer is een raam naar de keuken… Dus als ik mijn deur uitkom kom ik in de woonkamer en keuken terecht, net zoals die anderen hier.. Tis hier klein maar gezellig.. iedereen zit vlak naast elkaar.. An zit recht tegenover me en jullie slaapt boven.. Je kan hier enkel naar boven als je van buiten de trap neemt! Er lopen hier wat rare gekko's over de muren maar die doen je niks.. die kan je best laten leven want die eten de kleine beestjes op..

Na een lange kennismaking zijn we gaan douchen en rustig gaan slapen...
Ik vind het wel echt super hier!!

  • 14 September 2008 - 15:24

    Anne-Marie:

    Waaaaw Fieke!! Blijkbaar gaat het daar goed :) SUPER!! Ik ben mega content!!! Want het is inderdaad toch wel effe schrikken hé als je daar opeens bent... Word je echt gewoon ingesmeten he! :) Maar kei goed!!! Al die meisjes, het gezellige huisje, de 'regeltjes', dat je gewoon direct van die rare dingen begint te eten :) Ik kan het me allemaal perfect voorstellen!Zalig!! Fieke; ge zijt er gewoon!! Malle meid! Ik ben fier op u! Alé; ga nu maar volop op ontdekking! Geniet ervan, die andere (sukkels) zitten nu in de les! HAHAAA!!
    Dag schattebollie! Ik ben mega content iets van u gehoord te hebben! Doe zo verderrrr...
    Dikke zoen!!
    Miss youu xxxxx

    ps.: groetjes van Nick!!

  • 14 September 2008 - 16:10

    Ilse Hannes:

    Amai seg, jullie hebben precies al wat meegemaakt!
    ik heb gisteren met de nico wo moeten geven in tessenderlo, ziek dat ik was, spijtig hé maar ondertussen is alles wel terug in orde zalle; de frank en de nico hebben vandaag moeten spelen maar ze zijn verloren, de watjes!
    wij hebben waarschijnlijk als alles in orde komt ook een nieuwe auto gekocht, terug een bmw, ne schone zalle; morgen komen die mensen met hunne tweeling normaal onze auto halen, ik hoop het toch als ze van hun woord zijn!
    voor de rest heb ik weinig nieuws, ik schrijf zo spoedig mogelijk terug, amuseer u nog hé
    groetjes

  • 14 September 2008 - 21:39

    Nela:

    Hey Sofie,
    Fijn iets over je te lezen! niet lachen met die "hollanders" he?!;-)
    Het zal wel allemaal een belevenis zijn.
    In Bel alles oké!de kermis is tot nu toe super! Ik zal morgen proberen je verhaal aan papa door te vertellen.
    Heel veel ontdekkings plezier! en ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal!!
    dikke kus

  • 15 September 2008 - 07:32

    Nela:

    ps:heb het uitgeprint voor papa,ik zal dat na elk bericht van jou doen!

  • 15 September 2008 - 07:58

    Huffeldepuk:

    Heyyyy Adjuiner,
    Geweldig vind ik het om het allemaal te lezen, schitterd meid! Seg mar ge kent mijn belofte he, straks mailje he :) Ik vind het echt geweldig om al je verhalen te lezen. Meid tis zo als marieke zegt doe zo verder en tot 1 van de dagen!!!!
    Groetjes en bezekes
    van huffeldepuk
    xx

  • 15 September 2008 - 08:08

    Chantal:

    Super joh, dat alles goed is verlopen...Volgens mij had je journaliste moeten worden, zoals ge dat allemaal kunt vertellen!
    Allee tof dat alles mee valt. Vandaag vertrekt onze Steff naar Leuven, kben ook eens benieuwd...
    Voor de rest hier alles oké. Ik hoop dat je snel terug schrijft.
    Dikke kussen en tot binnenkort!

  • 15 September 2008 - 13:15

    De Leon:

    heel tof sofieke zoals ge in die peper vliegt ..; ik zou zeggen breng daar wat zaad van mee dan kan ik er voor jou hier wat telen. Veel nieuws heb ik niet alleen het is hier geen 32° wel 16...brrrr Schijf nog gouw iets terug, nog veel liefs
    ps, groetjes van bertha

  • 15 September 2008 - 17:00

    Dorien:

    Jawadde sofie! Ge zijt daar op een ferm plaatske terecht gekomen! Het is plezant om te horen da ge het al kei goe hebt ginder en da ge u al meteen hebt laten onderdompelen in de plaatselijke cultuur (--> hete pepers eten eh ;-) en da crazy verkeer)Ge ga daar nog ongeloofelijke dingen meemaken, zijt daar maar zeker van. Geniet ervan eh en tot hoors! xxx

  • 15 September 2008 - 17:28

    Chris:

    olala meiske!
    ik ben zooooooooooo blij voor jou dajet daar zo goed naar je zin hebt en dat alles al picobello verlopen is! Ik geniet tenvolle mee van je belevenissen en we weten dat da nog lang nie het laatste is... je zal nog veel ogen en oren opentrekken en da is je ten alle tijden gegund !!! Geniet er maar mee volle teugen van en aan 't thuisfront zijn we heel benieuwd naar volgend nieuws én leven we mee met jou. In gedachten zijn we der altij bij zalle!
    Knuffels, hele dikke van ons allemaal!

  • 16 September 2008 - 16:09

    Charly:

    heeeeeeeeeeeeeeeeey sofia!
    zalig zalig zalig!!!!!!!
    de eerste momenten waren precies spannend.
    Ge weet nie waar da ge eerst moet zien (ik ken da gevoel)Het huisje waar ge in zit klinkt nie slecht. En ja de gekkos die kunde best tevriend houde want die ete de kakkerlakke op.:):):)
    Hier ist allemaal heel gewoontjes.Nie veel te ontdekken ma da hadde wel verwacht.
    Trekt keiveel fotos en geniet ervan me volle teuge want voor da ge het weet bende al terug in belgica
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    de jaloerse charel die da u heeel hard gunt

  • 16 September 2008 - 17:22

    Joke:

    Heeeey Fieke!!!
    Superleuk dat ge al zo snel iets laat weten op u blogs! Zo blijven we zeker en vast goed op de hoogte.
    Als ik het zo allemaal lees doe het toch wel raar vind ik... Ik kan mij dan ook moeilijk voorstellen hoe het moet voelen als ge echt z'n kloof tussen rijk en arm moet zien!
    Maar los daarvan gaat het met u heel goed en dat doet deugd van dat te horen!
    Goe gesetteld in een huisje met al uw vrienden dicht bij u, heerlijk!
    Seg en moeite doen om A.N. te spreken... Gij gaat als een mooi beschaafde meid terugkomen dan :-)
    Het eten is daar precies ook wel naar mijn goesting, lekker pikant! Die besjes gaat ge nu wel snel herkennen in u eten..
    Fieke, verzorg u goed daar en geniet van alle momenten ginder!!!
    Nog veel succes!!!
    xxx

  • 17 September 2008 - 15:53

    Verhees:

    Aaah madam, blij da ge goe aangekome bent en da alles daar naar wens verloopt! ma pertang die beesjes op uw kamer, tzou toch nix voor mij geweest zijn, mij kennende! ik zat al in de plaatselijke sano! ;-)als ge wilt ik kan altijd een bus tege de insecte opsture met de post eh!

    Hier in geel gaat alles z'n normale gangetje, slecht weer en nog altijd geen roddels om te melden!

    Allé madam, ik kijk uit naar uw volgend berichtje en houdt u daar goe eh!! en geen pepers meer eten eh!!

    Ciao bella

    x Verhees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2009

Dierentrip!!

28 December 2008

Pamboko..in het binnenland van Suriname..

16 December 2008

Bijna kerstmis..

02 December 2008

Nickerie en Bigi Pan..

25 November 2008

Wist je dat?

Actief sinds 01 Sept. 2008
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 24863

Voorgaande reizen:

13 September 2008 - 02 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: